Shop till you drop?

6 Dec

Köpcentrum är det värsta jag vet. Det finns en massa andra saker, som också är det värsta jag vet, men inomhus shoppingcentrum är definitivt bland det mest värsta jag vet. Jag avskyr högtalarna med den hurtfriska rösten som informerar om specialerbjudanden. Jag blir yr i huvudet av konstgjord belysning, konstgjord lukt av mat och alldeles äkta oljud. Men det är bekvämt, och om jag lyckas hitta min bil på vägen hem, är det oftast det minst tidsödande sättet att handla.

Vid ingången till alla affärer, restauranger, skolor, sjukhus, museér m.m. i Israel står det minst en beväpnad vakt. Det är lag på det. Större etablissement har även en metalldetektor. En annan svensk-israel berättade nyligen att när han var i Sverige i somras, stod det en vakt vid ingången till ett varuhus. Av gammal vana öppnade min vän sin medhavda väska och visade upp innehållet för vakten, som såg helt oförstående ut. I Sverige är vakten där för att hålla ett öga på innehållet i de väskor som lämnar varuhuset. I Israel kollar man de som går in. Som israel upplever man att vakterna är där för att skydda en. Den extra minut det tar att plocka upp mobilen ur fickan innan man går igenom metalldetektorn blir rutin.

Min yngsta dotter är åtta år. Hon tycker att det är helt normalt att det står en vakt vid ingången till skolan. För några år sedan frågade hon vad det är vakterna letar efter när de tittar i handskfack och bagageutrymmen. Frågan ställde mig inför samma dilemma som när man ska varna barnen för fula gubbar. Å ena sidan är det livsviktigt att se till att barnen inte är alltför naiva. Det var helt nödvändigt att göra min lilla flicka uppmärksam på att inte alla människor är snälla. Hon älskar hundvalpar och godis, är oerhört pratsam  och vill gärna hjälpa till om hon kan.  Å andra sidan vill man inte att barnen ska gå omkring och vara misstänksamma mot sina medmänniskor. Angående vakterna förklarade jag för min lilla snutta att det finns dumma människor som kanske tar med sig en kniv för att stjäla något från en affär. Det är svårt, och kanske meningslöst, att förklara för småbarn om terrorister. Tjuvar är lättare, det finns till och med i Pippi Långstrumpböckerna.

När jag sist var i Jerusalems stora köpcentrum var det muslimsk helgdag. Shoppingcentret var fullt av lediga arabiska familjer från östra Jerusalem som strosade omkring. Det är inget konstigt med det, araber från östra Jerusalem ska givetvis kunna röra sig fritt i västra Jerusalem. Lite synd förstås att motsatsen inte funkar.  Men jag undrar hur palestinska besökare känner det när de kollas vid ingången? Jag tror att vakterna är mer noggranna när det kollar araber.  Jag antar att den tajtare kontrollen känns som en förolämpning för alla oskyldiga och laglydiga palestinier. Förstår palestinierna varför de utsätts för extra granskning? Bland terrorns tusentals offer finns även ett stort antal civila araber. Känner sig en palestinier trygg mot självmordsbombare i Jerusalem Mall?  Tittar han misstänksamt på andra palestinier?

För en tid sedan stod jag i kö vid bankomaten bredvid Jerusalems grönsaksmarknad. Framför mig stod en ung och smal arabisk kille i tjugoårsåldern, klädd i en vid jacka. När han vände sig mot mig såg jag att han svettades ymnigt. Det såg ut som han hade något under jackan. Jag blev livrädd, drog iväg med barnen därifrån, och kallade på en polis som stod i närheten. Hon gick fram till killen och bad honom om ID papper. Jag gick därifrån, både skrämd och skamsen. Om han varit en smal, svettig judisk kille med bullig jacka hade jag inte ens märkt honom. Å andra sidan, många attentat har avstyrts p.g.a. alerta medborgare. Vad gör man, riskerar liv och lem, eller att såra en oskyldig människas känslor? Svaret är klart, men inte angenämt.

Kommentera

