Julafton på Profeternas gata

24 Dec

Att vara profet är ett otacksamt yrke, till och med värre än att vara lapplisa. Men till skillnad från lapplisor får profeter inte själva välja sin yrkesinriktning. Det är gud som utser profeter, och som Moses, Jona m.fl. blev varse, är det ett erbjudande man inte kan tacka nej till. Om ni inte vet vad jag talar om är det dags att gå och bläddra i en Bibel (Andra Moseboken, kap. 4, vers 10, Jonas Bok, kap. 1, vers 3). En profet förkunnar guds ord, och det spelar då ingen roll om det han har att säga är politiskt korrekt eller inte. För det mesta är det inte det, annars hade gud nog inte behövt skicka ut en profet. Profeter är för det mesta män, men det finns ett inte obetydligt antal kvinnliga profeter i Bibeln. Varför skulle kvinnor inte kunna profetera, till och med en åsna kan ju vara profet ibland. (Fjärde Moseboken, kap.22, vers 29). Men inga barn. Profetior har en förmåga att reta upp åhörarna, så det är ingen lämplig uppgift för de som ännu inte äro fullvuxna. En lyckad profet ska vara en väckarklocka som inte låter oss slumra i mental lättja, rutiner och vanor.

Idag har jag sett en vackert dekorerad julgran. Det finns inte så många sådana här i Jerusalem, där nästan alla stadens 700,000 invånare är judar eller muslimer. Men för de kristna som är intresserade, delar staden ut gratis julgranar dagarna före jul. I morse var jag på en omskärelseceremoni hos en svenskättad Jerusalemfamilj. Tanken på omskärelse är kanska upprörande för vissa vuxna, men den lille gossen, som efter att ha fått sig en slurk tröst sov i sin mors famn, såg minuterna efter ingreppet ut att ta det lungt. I samband med en pojkes omskärelse, när han är åtta dagar gammal, ger man även namn till barnet. Den här gossen ska heta Malachi som första namn, uppkallad efter profeten Malaki. Ceremonien ägde rum på Svenska Teologiska Institutet på Profeternas gata, en ganska stor genomfartsled i centrala Jerusalem. På Profeternas gata ligger många vackra gamla byggnader, bland andra Tabors Hus, byggt 1882, där det Svenska Teologiska Instituet är inkvarterat sen 1976. STI grundades för att undervisa kristna studenter i kristendomens judiska källor, på den tiden när Israel av den svenska kyrkan fortfarande betraktades som heligt, och inte oheligt.

Under ceremonien sa Malachis pappa några ord om namnen de valt för sin son. Som med sina äldre barn, valde föräldrarna ett namn de tyckte var vackert och lämpligt. För de som blir upprörda av tanken på omskärelse, så vill jag säga att det är så det är med föräldrar och barn. Föräldrar gör vissa val för sina barn. För de mesta har föräldrarna först och främst barnens väl i åtanke. Man väljer inte sina föräldrar, och det finns inte bara ett val som är bra. Är man född i Nepal får man dricka te med jaksmör i. Man kan reservera sin upprördhet till föräldrar som offrar sina barn för sin egen bekvämlighet eller mörka lustar. Det finns ingen anledning att bli upprörd över goda och kärleksfulla föräldrar som vill ge sina barn det bästa de finner i denna värld.

Baby Malachis pappa berättade att hans nyfödde son fötts i skymningstimmen, i övergången mellan dag och natt. Sånt är livet, komplicerat, svårt att uttyda, inte alltid antingen svart eller vitt. Faderns välsignelse till sin son var att han skulle växa upp med kraften och förmågan att handskas med en komplicerad verklighet.

Malaki är den sista profeten i det gamla testamentet. Enligt judisk tradition skickar gud inte längre motvilliga budbärare för att predika räfst och rättning. Vi får klara av det själva, försöka att vara modiga och renhåriga när det behövs, tålmodiga och medmänskliga när det behövs. En modern profet skulle kanske säga, sjabbla inte bort chanserna du får, och behandla dina medmänniskor så gott du bara kan. “Hava vi icke alla en och samma fader? Har icke en och samma gud skapat oss?” (Malaki, kap. 2, vers 10)

Ha en riktigt god jul!!!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: