Ryggradens år; Tio saker jag önskar mig inför det nya året

31 Dec

1.       Att Gilad Shalit kommer hem. Och när han kommer hem, att pressen låter honom och hans familj vara ifred.

2.       Att uselhet ska få sitt straff. Nu. Jag menar inte olagligheter, det tar det juridiska systemet hand om. Snarare himmelsk (eller jordisk) bestraffning för själviska och kortsynta val. Folk som inte tar hänsyn till andra borde lida för det. De borde få svampinfektioner i tånaglarna, eller tvingas göra stambyten i sina hem. Ofta. Man kunde börja alla realityshower med foto och namn på Veckans Skitstövel. Där kunde man hänga ut riktigt ogina människor och berätta vad de har gjort. Och visa jättedåliga foton på dem på bästa sändningstid.

3.       Att vi ska vara bra föräldrar. Inte för stränga, inte för slappa. Att vi ska tänka först och reagera sen. Att vi ska föregå med gott exempel innan vi kräver samma av barnen. Att vi ska komma ihåg hur det var att vara där. Att vi alltid ska vara lojala mot våra barn, när de hävdar att en viss lärare är dum i huvudet. Att jag ska ha tålamod att höra på sånt som intresserar barnen, även om jag tycker det är oviktigt. Och att jag inte ska skynda på dem hela tiden.

4.       Att Mahmud Achmadinejad skaffar sig en hobby. Att hota är ingen hobby. Iran balanserar, vacklande på gränsen både till ett inbördeskrig och till yttre konflikter. Iran och Irak visar tänder mot varandra, igen. Iran hotar Israel, förnekar Förintelsen och allt annat som inte faller på läppen. Både den första, andra och tredje världen skakar hand med den lille tyrannen. Vi borde sluta skaka.

5.       Självdisciplin. Mer skriva, mindre äta.

6.       Att fler kloka och självständiga kvinnor kommer till tals. Inte sådana som behållit sin figur sen de var 19. Sådana borde gömmas. Kvinnor som är duktiga på det de gör, utan att vara aggressiva. Kvinnor som Prof. Ada Yonat som fick Nobelpris i kemi. Hon har aldrig varit hos frissan och tyckte inte det spelade någon roll om hon var lite rufsig på Nobelfesten. Kvinnor som Astrid Lindgren, som förstår vad som är viktigt och vad som är oviktigt.

7.       Att jag hinner konsumera mer kultur. Mellan föräldrarmöten, kommitteer, läkarbesök och tvätt blir det inte tillräckligt med teaterbesök och konserter. För det allra mesta är jag lycklig och berikad när jag kommer hem från museibesök etc. Och det finns ju massor med gratis kultur så det behöver inte ens kosta. Deckare och TV kriminalare är tomma kalorier för själen.

8.       Att jag ska få lite tjockare skinn. Att inte låta själen och humöret skrynkla ihop sig till en liten ynklig boll så fort någon kritiserar. Att kunna säga till mig själv, han tycker så, och jag tycker annorlunda och han kan kasta sig i väggen.

9.       Att få tillfälle att säga nej till våld. Våld är inte bara fysiskt. För det mesta är våld bara att med ojusta medel få någon annan att göra sånt som han eller hon motsätter sig. Att böja någon annans vilja. Att kränka en medmänniskas rätt till autonomi. Att förminska en annan människa.

10.   Fred

Kommentera

