Från Stockholm till Jerusalem

7 Jan

Det är inte så att jag aldrig har någon kritik mot Israel. Visst har jag det. Men till skillnad från den vanliga mediakritiken som riktas mot någon form av påhittat Rambo-Israel, så är min kritik byggd på 30 års självupplevd erfarenhet.

Trots att här bor sju miljoner invånare, som härstammar från världens alla hörn och kulturer, finns det redan en identifierbar israelisk nationalkaraktär. Man ska ju inte generalisera, så i stället passar jag på att dra alla mina landsmän över en kam.

Israeler är nyfikna, påstridiga, opunktliga, gästvänliga, kortsynta, oartiga, generösa, dåliga på att planera och geniala på att improvisera.  Israeler bryr sig, hela tiden. Ett typiskt exempel på skillnaden mellan europeer och israeler är israelernas oförmåga att skilja på personligt och professionellt.  Det är vardagsmat att kassörskan i kassan frågar en kund hur hon brukar laga till en viss grönsak eller ifrågasätter kundens val av småkakor. Ibland är det gulligt, ibland blir jag fly förbannad. Jag har själv bevittnat hur en lastbilschaufför i förbifarten stack ut huvudet ur kabinen och skrek till en ung mamma med en baby i barnvagnen att det var för kallt och hon borde klä på sin unge bättre.  Gränsen mellan att vara medmänsklig och att lägga sig i sånt man inte har med att göra är hårfin.

Utom till begravningar och tandläkaren kommer folk alltid för sent. Låt oss ponera att man har avtalat med en försäkringsagent som vill komma hem och sälja en väldigt viktig försäkring (för honom), och han kommer en halvtimme för sent. Han skulle då inte dra sig ett ögonblick för att förklara att han var tvungen att köra sin mamma till bridgeklubben först.  Och han väntar sig att den potentiella kunden ska ha förståelse för detta. I ett sånt fall skulle jag kanske säga att jag inte vill köpa hans policy för min kusin är också försäkringsagent och kusinen skulle kanske bli förolämpad om jag köpte hos någon annan. I stället för att säga att jag inte behöver livförsäkring för hamstrar.

I Israel är man alltid först en individ och varje möte mellan två människor är ett utbyte. Servitrisen är aldrig endast en person som tar min beställning och hämtar min mat. Om hon är snygg kan hon kanske vara någonting för min grannes ogifte son. Om hon är klumpig eller verkar deprimerad kan man ge henne goda råd. Om hon bryter på något annat språk måste man absolut fråga ut henne varifrån hon kommer och varför hon flyttade till Israel. Ibland vill jag bara gå in någonstans, betala och gå. Men det funkar inte så här. Om försäljaren är på dåligt humör så kommer han inte att dra sig för att vara sur mot mig. Eller förklara vad han tycker att polisen borde göra mot vänsterns demonstranter.

Jag tycker inte om att folk är opunktliga och ofta slarviga. Djupt i min själ sitter en liten rakryggad preussare och skakar på huvudet åt levantinerna. Men jag tycker om att man för det mesta kan förklara situationen, och få önskat resultat. När en byråkrat i Sverige säger tyvärr, så är det kört. Tyvärr betyder nej. Här i Mellanöstern är inställningen en annan. Dagens exempel: min sjuttonåring meddelade plötsligt att hon vill söka in i en grupp som ska åka till USA i sommar, som representanter för de israeliska scouterna. Igår kväll kom hon hem med en hel trave papper som måste lämnas in i morgon, bl.a. ett friskintyg. Jag tog med dokumentet till vår läkarmottagning, som sa att de tyvärr inte kan utfärda intyget så snabbt. Vadå tyvärr. En kort förklaring och inom några minuter var jag ute igen, med pappret underskrivet och doktorn som önskade min dotter  lycka till med uttagningen.

Trots att jag har bott i Israel i hela mitt vuxna liv, kommer jag nog aldrig att vänja mig vid bristen på distans, opunktligheten och det jag ofta upplever som påflugenhet. Men som individ har flexibiliteten ofta sina fördelar. Två sidor av samma mynt.

Ett svar to “Från Stockholm till Jerusalem”

  1. ulrika januari 8, 2010 den 5:59 e m #

    Jag skrattar och hâller med! Fast du glömde skriva om deras bilkörning ;)Chabat Shalom!

Kommentera

