Som ett brev på posten

14 Jan

Att öppna sin post är inget kul längre. Man låser upp brevlådan och fylls av vämjelse. Flygblad, flygblad, flygblad, mest annonser för take-away, en del hantverkare, hår och fejsdesign och dyra hobbyaktiviteter. Vissa yrkesutövare eller tjänster verkar tendera att trycka upp flygblad, men andra aldrig gör det. Varför kan man sälja pizza per flygblad men inte annonsera snabbköp? Kemtvättar, lampaffärer eller bilskolor annonserar inte här i Israel.  Inte bilverkstäder heller. Men datorfixare, rörmokare och madrassförsäljare dimper ner i parti och minut.

Om försändelserna är adresserade är det för det mesta räkningar. Vattenpriserna har gått upp enormt de senaste månaderna. Israel, och hela Mellanöstern, lider av akut brist på vatten. Klimatförändringar, befolkningsökning, högre levnadsstandard, kortsiktig planering men framför allt torra vintrar, har lett till att landets vattenreservoirer sen länge står på minus. Genesarets sjö i Galileen, hela landets vattenhål, ligger just nu, mitt i vintern, ca. 5 meter under den lägsta vattennivån vattenverket rekommenderar. Det senaste året har vattenmyndigheterna drivit en intensiv kampanj för att få befolkningen att spara vatten. Det började med att man för några år sedan skulle sätta in en liten pryl som minskar vattenstrålen i alla kranar . Sen blev det obligatoriskt med toaletter där man kunde välja att spola hel eller halv tank efter behov.  Våra stackars idealistiska jordbrukare får allt hårdare vattenrestriktioner. För trettio år sedan odlades här mycket bomull, som kräver konstant bevattning. Bomullsodlingarna är numera nästan helt borta. Även Israels berömda Jaffa-apelsiner  börjar försvinna. I stället säljer Israel mycket fröer och andra grödor som kräver mindre vatten. Kunskap och odlingsteknik som droppirrigering och olika växthusvarianter säljer bra. För grönsakerna, frukten och de blommor som ändå fortfarande odlas  använder våra jordbrukare i möjligaste mån bräckt vatten, eller så kallat grått vatten som redan använts i hushåll. Det exprimenteras mycket med saltvattensodlingar. Tänk om man kan få fram saltgurkor direkt på stjälken?

Även vi stadsbor drabbas av vattenbristen. Att ta sig ett bad i badkaret räknas som direkt slösaktigt och omoraliskt. Många vi känner har lagt syntetgräs i sina trädgårdar. Det ser för jävligt ut. Hellre låter jag min lilla gräsplätt torka in än jag lägger plastgräs. Det tycker både jag och vår sköldpadda. Andra vänner använder hinkar för att samla och återanvända det kalla vattnet som kommer ur duschen innan det varma vattnet behagar komma fram. Några har vattensamlare för regnvatten på taket. Man kan koppla in system som låter diskvattnet rinna ut i blomlådorna. Igår läste jag ett recept som innehöll bönor som skulle blötläggas över natten. I receptet stod det att man skulle hälla av bönvattnet i sina blomkrukor.

Annars innehåller posten förstås en massa papper från banken som får mig att drabbas av tillfällig men svårartad dyslexi.  Jag stirrar på texten, men kan för mitt liv inte få hjärnan att ta in informationen. Det skulle inte förvåna mig om jag är allergisk mot procenttecken. Det är ett odiskutabelt faktum att all text som innehåller procenttecken genast blir oläslig. Brev från banken har en förmåga att på en och samma gång kännas lätt hotfulla och enormt tråkiga. Samt kryptiska. Fast det spelar inte så stor roll vad det står, jag vet ju vad andemeningen är.  De vill nalla på mina pengar. Men utan att jag märker det. De borde skicka sådana här brev i stället:

“Tack snälla Noomi, vi tog lite av dina pengar. Vi kan gärna hitta på en förklaring varför vi tog dem, om det får dig att känna dig bättre. Nu ska vi gå på krogen. Med vänlig hälsning. Din Bank.”

Ett sånt ärligt och informativt brev skulle jag kunna läsa rätt av.

Det enda personliga som dyker upp i brevlådan är inbjudningar och tackbrev, och de verkar också vara på utdöende . Och så har jag en excentrisk kusin i USA som skriver långa brev, men bara vart annat år eller så.

Så, det var allt för denna morgon. Nu ska jag gå och kolla om posten har kommit.

Kommentera

