Ett möte i Jerusalem

4 Feb

Igår var jag på ett möte med Regnbågsgruppen, en interreligiös dialoggrupp, här i Jerusalem. Eftersom nästan alla invånare i Jerusalem bekänner sig till någon religion, och en stor majoritet av dessa tar sin tro på djupaste allvar, så är egentligen varje möte mellan två individer en sorts ekumenisk dialog. Men avsikten med Regnbågsgruppen är just att skapa ett strukturerat möte mellan människor, vars tro å ena sidan säger att man ska respektera alla medmänniskor, medan man å andra sidan tror att endast den religion man själv bekänner sig till har monopol på sanningen. Sen finns det ju såna religioner som Bahai som tycker att alla är lika bra, men de var inte bjudna på mötet. Annars är det oftast  så med religiösa människor, att svårigheten att kompromissa är inbyggd i själva tron.  Dessutom har ju de olika grupperna ganska kniviga historiska minnen av varandra.  Som 60-tals poeten Tom Lehrer en gång sjöng  ˝and the Muslims hate the Hindus, and the Hindus hate the Christians, and the Catholics hate the Protestants, and everybody hates the Jews˝.

Jag känner bara några få deltagare i Regnbågsgruppen, men det var en förvånansvärt glad och stojig grupp, med tanke på att många var svartklädda och iförda prästkrage.  Vi hörde ett föredrag av Dr. Ruth Langer, en amerikansk gästföreläsare, som talade om judisk liturgi. Föredraget var ursprungligen skrivet för en konferens i Berlin och drog paralleller mellan möjligheten att restaurera traditionella judiska böner, där olika avsnitt censurerats under historiens lopp, och att restaurera fysiska minnesmärken av den förintade judiska kulturen i Tyskland. Som exempel beskrev Dr. Langer hur man valt att minnas judiska platser i Berlin, antingen genom en minnestavla, typ ˝här låg Berlins judiska begravningsplats˝ (som grävdes upp och gjordes om till en fotbollsplan av nazisterna), eller genom återuppbyggnad av en byggnad exakt enligt de ursprungliga ritningarna, eller genom att i stället bygga en tidsanpassad byggnad till minne av den institution som en gång låg där.  Vad gör vi med minnet av det som en gång fanns här, hur kan vi hedra det som var, till största gagn för det som är?

Dr. Langer gjorde en jämförelse mellan judiska institutioner som förstördes i Nazi-tyskland, och texter till judiska böner vars användning kristna myndigheter i  Europa förbjudit de lokala judarna under medeltiden eller senare.  Texterna är sådana som judarna tvingats skrota, då innehållet upplevdes som förolämpande för de kristna härskarna. Bönerna innehöll t.ex. vädjanden till gud att han skulle hämnas på fienden, att han skulle visa sin makt, att han skulle skydda sina utvalda. I sin maktlöshet vände sig judar i bön till den allsmäktige och bad honom visa på vems planhalva han egentligen spelade. Dessa böner var ofta rättframma, och uppfattades som en utmaning av kyrka och stat.  I Böhmen, till exempel,  hade man tydligen under en period en speciell synagogpolis som bestod av luteranska präster som kunde hebreiska. Dessa fanns på plats under gudstjänsterna för att se till att inget otillbörligt hände. I ett fall tyckte en judisk församling att det var oförskämt att deras luteranska inspektor alltid satte sig på en av de bästa platserna  längst fram i synagogan, och de tilldelade honom därför en annan plats. Som hämnd för förflyttningen rapporterade inspektorn den judiska församlingen till myndigheterna. Vad reslutatet blev känner jag inte till.

Efter föredraget var det frågor och svar, och det blev ett kort men intressant utbyte om respektive religions teologiska inställningen till bön. Det är ett nöje att lyssna på kunniga människor, särskilt om det är ett gäng glada prällar i Jerusalem.

En av deltagarna var en katolsk präst från USA som tjänstgör på plats. Han berättade om en kristen bekant som efter att ha bott här i många år tillfrågats varför han inte lämnade Israel. ˝Men här är ju bara så intressant˝, svarade  mannen, och berättaren, Fader Michael, nickade instämmande.

Nästa vecka ska jag träffa den armeniska ärkebiskoppen. Det blir livat.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: