Om armenier, té och snö

11 Feb

Den armeniske ärkebiskopen Aris Shirvanian bjöd på té. I det sammanhanget var det på sin plats, men egentligen har jag aldrig förstått vitsen med té, det smakar ju ingenting. Kaffe, det fattar jag. Man blir pigg och alert av kaffe, och så är det rackarns gott. Dricker man jättemycket kaffe så blir man jättepigg. Men det får absolut inte vara sånt där amerikanskt kaffe med någon larvig smak. Swiss chocolate. Swiss vanilla. Swiss bensin. Bara det är schweiziskt. Det borde förbjudas.  I filmen Café Bagdad dricker den tyska huvudrollsinnehavarinnan blaskigt amerikanskt kaffe som hon kallar pisswasser. Man skulle kunna sälja kaffe som heter Swiss Pisswasser. En given försäljningsuccé i Amerikat.

Det godaste téet jag druckit är det man får på BB när man har fött barn. Varmt té med massor med socker, och en nyfödd bebis. Det sitter. Även téet hos ärkebiskopen var gott, för det var rejält kallt hos honom.  Utanpå sin fotsida grå prästkappa bar biskopen en stickad kofta, och på huvudet hade han en rund hatt av lila sammet.

Det är inte lätt att värma upp de gamla husen i Jerusalem. Inte de nya heller, för den delen. Det är en del av vår levantinska charm att vi blir lika förvånade varje år när det blir kallt. Vi tänker på vårt klimat som medelhav och evig sommar, och glömmer bort att Jerusalem ligger i bergen och att här till och med snöar ibland. Än så länge har vi inte haft någon snö i år. Till barnens besvikelse. När det snöar blir det ingen skola, för gatorna är i teorin inte framkomliga. I praktiken är det bara sååå kul att kasta snöbollar. Mina barn tycker att det är ballt att jag, i egenskap av f.d. eskimå, kan hitta på saker att göra med snö, snölampor, snöänglar och sånt. Det märks att jag fryser på ett mer proffsigt sätt. Och så kan jag åka skridskor. Det finns en inomhus skidskobana i Israel, långt upp i norr. När vi någon gång är där blir mina telningar alltid lika förvånade att morsan faktiskt kan skrilla. Annars är det inte i första hand mig man vänder sig till med sportrelaterade frågor.

Besöket hos den armeniske biskopen var en trevare för att se om det finns intresse inom den kristna armeniska gruppen att öppna någon form av dialog med vår församling. En del judiska stömmningar vänder bokstavligen ryggen åt de kristna och väljer att bara minnas de kristna grannarnas fientliga förhållandetill den judiska minoriteten under historiens gång. För mig handlar inte religion om vad jag tycker att andra ska göra, utan hur jag kan använda min religion som verktyg för att uppfylla mitt mänskliga potential. Den judiske skriftlärde Hillel (ca. 70 f.v.t) tillfrågades en gång om han kunde förklara bibeln medan han balanserade på en fot. Hans svar var; ˝Gör inte mot andra, det du inte vill att de gör mot dig˝. Mycket bra svar.

Det kan inte vara lätt att vara armenier. De flesta kristna i Israel är araber, grekisk-ortodoxa eller katoliker. De talar arabiska och känner sig som en del av det arabiska folket. Armenierna är mycket måna om att upprätthålla goda kontakter med de arabiska kristna grupperna. Samtidigt strävar deras ledare efter att få det armeniska folkmordet, där turkiska muslimer under första världskriget mördade och förvisade över en miljon aremenier, erkänt i världen som en historisk sanning. Turkiet, som är ett av världens viktigaste muslimska länder, har tills nyligen förnekat att detta massmord alls ägt rum. Europas länder drar sig för att stöta sig med grannen Turkiet  och därför har få av världsgemenskapens länder erkänt det armeniska folkmordet.

I mars månad är det meningen att ärkebiskopen ska komma och tala till vår församling. Sen får vi se hur vi fortsätter.

Kommentera

