Innan vi firar av en tvåstatslösning

22 Mar

När är en incident en isolerad händelse och när är den en indikation på ett fenomen?

Jag fick en länk idag till en artikel som handlade om min församling här i Jerusalem. Länken ledde till en palestinsk propagandasite. Artikeln, som jag sett tidigare, är klippt från en israelisk dagstidning, och handlar om att medlemmar i min församling motsätter sig vissa fanatiska beteenden av Ultra-Ortodoxa judar i Jerusalem. Under artikeln fanns det en ruta där man kunde kommentera. Jag skrev en liten epistel om att jag tyckte det var så fint att en palestinsk propagandasite uppmuntrade till självkritiskt och demokratiskt tänkande. Lite kul ska man ju ha. Men det blev mer kul än jag tänkt, för när jag tryckte på send knappen meddelade datorn att endast sitens redaktörer har rätt att kommentera. Om denne redaktör har kluven personlighet kan det ju bli en början på en intressant och givande diskussion. Om inte, blir resultatet det gamla vanliga systemet för allmän debatt i Arabvärlden, håll med eller håll käften.

Vissa nya uttryck ger mig klåda. När jag blir gammal ska jag bli en ogin kärring som ojar mig över hur mycket bättre det var förr. Kanske, jag lovar ingenting. Till exempel ordet energiflöde. Om det gäller proppar och kontakter är det acceptabelt. Annars inte. Själen kanske inte alls har ledningar på samma sätt som kroppen eller avloppssystemet. Jag tycker inte om idén att man kan få förstoppning i en chakra och att meditation är någon sorts själsligt laxermedel. Det är alltså inte meditationen jag retar mig på utan medföljande mekanistisk terminologi. Ett annat uttryck jag ogillar är guidad fantasi. Det låter så flummigt och psedonånting, så jag inte kan ta det på allvar. Men idén som ligger bakom tror jag på. Att tänka sig in i en situation, att tänka igenom hur man tror att den kommer att utfalla. Alltför ofta gör vi om samma fel gång på gång. Man kan i viss mån lära sig att tänka, inte efter, utan före. Om man till exempel alltid köper en viss present till sin make, och maken aldrig verkar särskilt glad, kan man tänka före och undvika just den fallgropen vid nästa present-tillfälle.

Efter den lilla utvikningen återgår jag till Mellanöstern. Inom en överskådlig framtid, ett, två eller tre år, kommer en palestinsk stat skapas och Israel att delas i två stater. Under rådande omständigheter tror jag med största säkerhet att detta inte kommer att leda till fred. Låt oss tänka före!

Israel är ett litet land och ett av de mest tätbefolkade områdena i världen. Hela Israel är mindre än Småland. Tjugo procent av det nuvarande Israels befolkning är araber. Ingen av de araber, som efter en delning kommer att bo i den judiska staten, kommer vilja flytta. Det är naturligt att inte vilja flytta från sitt hem. Dessutom är det inte omöjligt att en del araber kommer vara misstänksamma mot den nya staten. På den palestinska sidan har man ingen demokratisk tradition. I Israel finns det kanske mycket för palestinier att klaga på, men man har i alla fall rätt att klaga. Vi kommer alltså ha en del av Israel där det bor både judar och palestinier, och en annan del där det bara bor palestinier.

Under de drygt sextio år som gått sen Israel grundades har palestinierna inte byggt upp en självständig ekonomi. En del av det är Israels fel, men det mesta är en brist på egna initiativ. De myckna biståndspengarna som flutit in i den palestinska ekonomin har försvunnit, antingen i privata fickor eller så har de investerats i den beväpnade kampen mot Israel.

När Israel i framtiden delas i en judisk och en arabisk del, ligger det i mitt intresse att den palestinska staten ska lyckas och bli en lösning på Mellanösternkonflikten, utan att bli den slutliga lösningen för den judiska befolkningen. Att offra vår säkerhet, att ge upp stora landområden vore katastrofalt om det inte samtidigt leder till en lösning på vårt förhållande till grannarna. Därför är det dags att tänka före, NU. Ett självständigt Palestina måste vara demokratiskt, ekonomiskt självförsörjande och villigt att acceptera Israels existens. Om inte, behöver jag inte ta hjälp av guidad fantasi för att föreställa mig vad som kommer att hända.

Kommentera

