Jubileum (från hebr. yovel)

11 Apr

Detta är ett litet jubileum för mig, min 50:e bloggtext. Så vad är det egentligen jag försöker åstadkomma?

Under årens lopp har jag upplevt allt starkare att bilden av Israel i svensk debatt blir alltmer grotesk och verklighetsfrämmande. Jag bor ju här, för attan, jag ser med mina egna två ögon vad som händer omkring mig. Sen många år tillbaka tar min församling emot tillresande gäster, för det mesta är det präster, kristna studenter eller pilgrimer från alla världens hörn som kommer för att besöka de heliga platserna. Reaktionerna från besökarna skiftar från extatiska till kritiska, men genomgående är gästerna helt förbluffade över skillnaden mellan det Israel det ser när de åker runt i landet, och den mediabild de blivit serverade sen 1967.

Jag är varken naiv eller blind, och jag är mycket väl medveten om att vi har många och svåra problem. Däremot tror jag att den orsak och verkan i Mellanösternkonflikten som numera presenteras som vedertagen sanning, ofta är felaktig. Och om jag har rätt, dvs. att Palestiniernas misär inte orsakas av Israels närvaro, utan sker parallelt med den, kommer de lösningar som framställs som måsten inte att leda till en försoning. För de som uppriktigt bryr sig om Palestiniernas öde kan det vara av intresse att vara säker på att man attackerar det verkliga problemet, och inte politisk inbillningssjuka.

Hitler predikade med stor övertygelse att judarna var roten till allt ont i världen och att förintelsen av Europas judar skulle komma att lösa alla problem. Visserligen hann nazisterna bara avliva hälften av Europas judar, men det löste faktiskt inte ens hälften av Europas problem. Lite efterklokt hoppas jag att vi alla är överens om att Hitler hade fel.

Det jag vill visa genom bloggen är att vi i Israel, vid sidan av problemen, också har ett normalt vardagsliv som i mångt och mycket liknar vardagen i resten av Västvärlden. Jag, som räknar mig som humanist, skäms inte över Israel, tvärtom, jag är enormt stolt över vad detta lilla land åstadkommit på kort tid, och mot alla odds. Den enastående kreativiteten och produktiviteten i Israel, mångfalden, livsglädjen, lojaliteten, familjekärleken och de socialdemokratiska värderingarna som kommer till dagligt uttryck borde basuneras ut, inte sopas under mattan. Om Västvärlden skulle stödja allt det som är friskt och bra i Israel, hellre än att oproportionerligt blåsa upp det vi måste jobba för att få bort, så skulle det vara till hjälp för oss alla. Som det är nu, känner Palestinierna ingen som helt motivering att ta itu med några problem själva. Varför lägga ner energi på att skapa en dräglig tillvaro, när man kan få stöd och medhåll (och bidragspengar) genom att alltid peka anklagande mot Israel? Jag sitter i styrelsen för en fond som hjälper medellösa skolbarn i Jerusalem (araber och judar) att få en varm måltid i skolan. I det sammanhanget besöker jag olika skolor i stan. För ett tag sedan åkte jag med Zippi Elbaz, en representant för kommunen, genom den arabiska stadsdelen Zur Baher. Jag påpekade att man inte ser några lekplatser för barn i Zur Baher. Jag vet, sa Zippi. Förra året satte vi upp tre lekparker i den här stadsdelen, men de vandaliserades totalt, redan samma natt. Jag vet inte om det är skrottjuvar eller nationalister som är framme, tillade hon.

För fem år sedan flyttade Israel, trots massiva inrikes protester, bort de judiska bosättningarna i Gazaremsan för att möjliggöra en fredsöverenskommelse med Palestinierna.  Efter en lång diskussion beslöt Israel att lämna större byggnader som synagogor och officiella byggnader stående, bl.a med tanke på att de skulle kunna användas av Gazas arabiska befolkning. Palestinierna som övertog byggnaderna rev dem inte bara utan brände därefter också ner dem, för säkerhets skull. Engelsmännen har ett bra uttryck för detta fenomen, att skära av sig näsan för att reta ansiktet.

Som feminist kräver jag jämlikhet mellan könen, som uttryck för att män och kvinnor har samma människovärde. Visst finns det osympatiska och fula feminister. Det betyder inte att feminismen som ideologi har fel.

Som Sionist vill jag likaledes att min stat ska behandlas jämlikt, utan att världssamfundet låter sig påverkas av skanderandet från arabligans 21 hövade talkör, och alla andra sångfåglar som gärna vill harmonisera.

Ett svar to “Jubileum (från hebr. yovel)”

  1. Katarina Bäck april 12, 2010 den 11:57 f m #

    Ville bara säga att en del av Konsum i Sverige har bestämt att inte marknadsföra varor som kommer ifrån Israel just pga Israels vad man anser förtryck av Palestinierna. Israeliska varor kan ha varit producerade på de ”ockuperade områdena” vilket alltså inte stöds av Konsum. Den del av Konsum butikerna som bestämt detta vill nu övertyga de andra delarna av Konsum i Sverige att göra samma sak. De tycker säkert att de gör en bra sak i detta. För mig ger det en sorglig bild av vad man tycker om Israel i lilla Sverige.

Kommentera

