Låt oss vara i fred

6 Maj

Ju äldre jag blir, desto lättare har jag att bli rörd till tårar. Ofta tycker jag det är svårt att tala inför publik, för jag vet att jag kommer att tappa kontrollen ganska snart och börja böla. När det är något smörigt i en film tittar mina barn inte på skärmen, utan på morsan som läcker. Det är mer underhållande. Teddybjörnan Fredrikson, Israels nationalsång Hatikva och en hel rad andra sånger verkar i direkt samarbete med mina tårkanaler. Funkar varenda gång.

Det finns en affär i Jerusalem som heter Olam Qatan, En Liten Värld. Affären ligger i en källarlokal bakom all ära och redlighet (fast lite till vänster) och är tapetserad från golv till tak med böcker och CDs. Ägaren, Yaqub Ibn Yusuf, är en kanadensisk jude med grått skägg, blå ögon och keps. Jag har känt honom i tjugo år men aldrig sett honom utan kepsen. I affären säljer Yaqub andliga prylar till ganska värdsliga priser. Men det är ett jättebra ställe att köpa presenter. När min väninna, som är zigenare från Moldova fyllde 40 förra veckan gick jag dit för att köpa en disc med romsk musik. Yaqub hade massor att välja mellan. Till slut köpte jag på rekommendation en disk med rumänsk romsk musik som hette Gypsy Rumba. Olam qatan, en liten värld.

I affären finns även många hyllmeter med flumtexter. Jag älskar böcker, men det mesta av den typ litteratur Yaqub säljer lämnar mig oberörd. På omslagen finns snirkliga, kalejdoskopliknande bilder i technicolor av dansande, svajande former. Min misstanke är att texterna är lika svajande och oformliga. Det har jag inte tålamod till. När jag har läst färdigt en bok vill jag veta vem som är vem. Men en stor del av böckerna är seriösa religiösa och filosofiska texter. Yaqub själv är, förutom att vara praktiserande jude, även sufi muslim. Don’t ask.

Igår höll han en presentation för min församling om andlig judisk musik. Hallå tårkanalerna. Allt musik är inte bra, men nästan allt är rörande. Andlig musik i Israel är i sin natur gränsöverskridande. Majoriteten av alla inblandade musiker (intressant, nu när jag tänker på det var det nästan bara män) försöker genom musiken att integrera sina olika världar till en helhet. Och det är stora avstånd att överbrygga.  Andlig musik i Israel vill ta olika trådar och väva ihop dem till en sammanhängande väv. Det är gammalt med nytt, traditionellt med radikalt, arabiskt och judiskt, västerländskt och österländskt, formellt och improviserat, religiöst och sekulärt. Som en röd tråd genom allt går hoppet om fred. Resultatet är varierat, spännande och djupt rörande. Här är några exempel av olika genrer.

Lahakat Sheva http://www.youtube.com/watch?v=oEpGnqKDg4M&feature=related

Yair Dalal http://www.yairdalal.com/

Shuli Rand http://www.youtube.com/watch?v=XwLuJ7GTy9E

Josef Moshe Kahane http://www.youtube.com/watch?v=xCJMFiOOasg

Utbudet är enormt. Om ni vill titta direkt i affären så kan ni gå till (jag blev just informerad att länken är infekterad. Lägger tillbaka den när det är fixat)

Hälsa från mig.

Kommentera

