When pigs fly

9 Maj

Det är fredsförhandlingar på gång mellan Israel och palestinierna. Kanske inte direkt fredsförhandlingar, mer trevare. Eller kanske försök till trevare. Möjligtvis en form av början till ett försök till en trevare. USAs ledning är väldigt entusiastisk inför idén. Det går säkert vägen. Not.

Förr eller senare kommer Israel att delas i en judisk och en palestinsk stat. Om det är bra eller inte får framtiden utvisa, min medfödda optimism räcker inte till för att tänka mig in i en sån utveckling. Om den påtvingade delningen inte skulle funka, har jag sen lång tid tillbaka en annan plan. Här är mitt delnings-förslag. I stället för att dela landet mellan judar och muslimer tycker jag att vi ska skapa ett land för alla skitstövlar, oavsett ras, kön och religion, och ett annat för alla reko människor. Det finns en del israeler som jag gärna skulle förpassa över gränsen, särskilt då när jag är ute och kör bil.  Och trevliga araber får gärna vara på min sida. Alla som är fanatiska, hatiska, chauvinistiska och taskiga mot djur förvisas. När jag är ute och kör och någon gör nåt fult ger jag dem det onda ögat och så säger jag min mantra, du, din jäkel, åker ut.

Trots att jag tycker detta är en strålande plan, så inser jag att den inte är helt idiotsäker. Därför filar jag nu på ytterligare en plan som ser ut som följer.

Kära palestinska grannar!

Det räcker nu. Låt oss sitta ner på allvar, en gång för alla. Här är ett bra erbjudande. Ta chansen till ett nytt och bättre liv.

  • Ni skrotar alla flyktingläger och låter andra, tredje och fjärde generationens ˝flyktingar˝ bli bofasta medborgare i de länder där de fötts. Ingen annanstans i världen kallas man flykting med mindre än att man flytt från ett land till ett annat. Min mamma är flykting. Ska jag insistera på att mina ofödda barnbarn är polacker som ska få återvända till Polen? Tre generationer har redan gått till spillo. Livet ska levas nu. Oroa er inte för UNWRA och andra FN organs anställda, de hittar nog nya jobb, även om ni palestinier äntligen ger era egna bröder tillstånd att leva värdiga liv, där de väljer att bo. Palestinier födda i Jordanien, där de till skillnad från Israel faktiskt är en majoritet av befolkningen,  ska ha tillstånd att bli medborgare där. Likaledes i Libanon, Egypten eller andra arabländer.
  • Ni sätter stopp för uppviglandet mot Israel i palestinska skolböcker och massmedia. För er skull, inte för vår. Muslimer, som är så känsliga för karikatyrer i Europeiska tidningar, borde inte trycka vedervärdiga antisemitiska teckningar i sina egna publikationer. Barn ska inte indoktrineras och skrämmas, de ska inte lära sig deklamera hatiska ramsor. De ska lära sig ta ansvar och uppmuntras att känna sig självtillräckliga.  Om man alltid tutas i att allt är någon annans fel, kommer man aldrig att ha kraft att ens försöka förbättra sitt liv. Låt den palestinska ungdomen sträcka ut handen efter annat än en sten till. Där finns duktiga, påhittiga och driftiga krafter som bara utnyttjas i destruktiva syften. Låt ungdomen plugga, låt ungdomen skapa.
  • Ni inför demokrati. Regelbundna och fria val. Yttrandefrihet. Inga avrättningar av misstänkta medlöpare. Var och en röstar hur han eller hon vill. Jämställdhet för kvinnor är ju en självklarhet.
  • Ni stoppar korrumptionen. Ni kräver svar på vart alla pengar som främst Europa öst in i det palestinska samhället tog vägen. Inte ett öre till ska försnillas, alla mutkolvar ska fängslas, alla löften från oljemiljardärena infrias, alla schweitziska bankkonton återbördas till sina rättmätiga ägare.
  • Ni stoppar hjältekulten runt självmordsbombare och martyrer. Ni slutar betala ˝pension˝ till självmordsbombares familjer, och slutar hylla deras gärning. Terror är ingen näringsgren, våld är ingen ära.

Titta igenom listan. Ni palestinier behöver inte oss Israeler för att genomföra detta. Det är dags att ni släpper struptaget runt den egna halsen. Jag garanterar att de hinder Israel satt i er väg i samma veva kommer att försvinna som genom ett trollslag. Om ni gör allt det här, så får ni ett eget land. Ni kunde ha fått det för länge sedan, om ni inte varit så kortsynta. Med den här modellen får ni mycket mer än ett territorium att bo på. Ni får ett liv. Ett land mäts inte i kvadratmeter, det mäts i vad det åstadkommer. BNP, och kultur och ekonomi och uppfinningar och vetenskap och intellektuellt liv. Ni vann, ni är mer stackars. Nu räcker det med förstörelsen. Vad sägs om att tävla med Israel om någonting positivt, för omväxlings skull?

8 svar to “When pigs fly”

  1. ulrika maj 10, 2010 den 11:45 f m #

    Noomi, jag föreslâr att du medverkar vid förhandlingarna och lägger fram din fredsplan!

  2. Noomi Berlinger-Stahl maj 10, 2010 den 12:45 e m #

    Tack för förtroendet, Ulrika. Jag jobbar mig upp från föräldraföreningen. Har en bit kvar.Noomi

  3. Micke maj 11, 2010 den 2:37 e m #

    jag kan föreslå några som kan flyttas till ditt skitstövelina. Bra plan!

  4. Noomi Berlinger-Stahl maj 11, 2010 den 6:10 e m #

    var det någon särskild du tänkte på Micke? du kan skriva deras namn här, det är ändå ingen som läser

  5. punkan maj 12, 2010 den 4:46 e m #

    Det här inlägget kan vara det bästa jag läst hittills vad gäller ”situationen”.Överlag älskar jag den här bloggen och rekommenderar den till alla jag träffar och känner. Så det så.

  6. Noomi Berlinger-Stahl maj 12, 2010 den 5:32 e m #

    Om du hörd en smäll Punkan, så var det jag som trillade av stolen. TACK, jag blev jätteglad.

  7. Islandsmamman maj 24, 2010 den 11:53 f m #

    Fast det haltar kanske lite: om inte den judiska befolkningen i Diasporan hade velat flytta ”hem” hade situtionen inte varit så inflammerad för då hade inte Israel livit till. Och judarna hade varit ”hemifrån” i ett par tusen år.:-/Rötterna kan gå djupt hos en del.Fast jag gillar din tanke på ett speciellt ställe för skitsövlarna. Synd att det redan bor folk överallt. Jag har ett antal Giriga Män från Island som jag gärna skulle uthysa till att odla sill på nån gudsförgäten holme 😉

  8. Noomi Berlinger-Stahl maj 25, 2010 den 6:56 f m #

    Anledningen till de djupa rötterna ligger väl halvvägs mellan judisk tradition och omgivningens oförmåga att acceptera den judiska minoriteten. Judar har visserligen bott i diasporaan i ca. två tusen år, men som regel försökt att hålla fast vid sin egen identitet. Förhållandet mellan icke-judar och judar har ofta varit spännt för att inte säga blodigt. Att leva som jude, både i Europa och i den arabisktalande världen, har alltid inneburit perioder av förföljelser och pogromer. Att assimilera sig har heller inte alltid varit möjligt. Min släkt kommer från Tyskland och Polen. Det är väl ganska uppenbart varför de inte längre vill leva där. Faktum är att det fanns mycket få araber i Palestina när den judiska nationalrörelsen började i slutet av 1800 talet. Många araber flyttade till Palestina som ett resultat av den expanderande ekonomin och moderniseringen som de judiska immigranterna förde med sig. Jag tror jag skriver ett inlägg om det.Hur är livet på Island? Det verkar som länder som börjar på Is får mycket uppmärksamhet…

Kommentera

