Frid över Jerusalem (inte så mäsigt som det ser ut)

13 Maj

Jag läste någonstans nyligen att när palestinierna insåg att de inte kunde besegra Israel militärt, beslöt de att övergå till att bekämpa oss medelst förtal. Det är inte sant tror jag, att förtala ihjäl Israel är inget medvetet beslut. Men visst fibbas det glatt. Den lögn som retar mig mest för ögonblicket är att judendomen inte har någon anknytning till Jerusalem. I själva verket predikade inte Jesus från templet i Jerusalem då han var jude, utan för att han egentligen var norrman, men hade väldigt dåligt orienteringssinne.

Igår firade vi Jerusalems 43:e år som enad stad. Det var ett dammigt och försummat Jerusalem som Israel erövrade från Jordanien under sexdagarskriget 1967. I verkligheten är det lite si och så med enandet. Det finns ingen mur, ingen synlig gränsövergång mellan stadens två delar. Trots det, är det tydligt att de två halvorna inte växt ihop. I västra Jerusalem, den judiska delena av stan, är det fullt med arabiska medborgare som handlar, jobbar och strövar omkring. Min frisör Bashara är arab, liksom min sjukgymnast och min apotekare. Det finns många araber bland de lågavlönade,byggjobbare, städare etc. Men även många inom servicebranchen. I östra Jerusalem, den arabiska delen av stan, ser man nästan inga judar.  Jag känner ingen jude som har jobb i östra Jerusalem, annat än möjligen någon som jobbar för utländska hjälporganisationer. Det skulle aldrig falla någon in att kräva att judar ska få jobb i den arabiska delen av staden. Bara tvärtom. Förr i tiden, innan Intifadorna, rörde sig judar även i östra Jerusalem. Det enda undantaget jag känner till nu är den charmiga arabiska marknaden i Gamla Stan, där judar fortvarande handlar utan att känna sig hotade. Det är en fullständigt omöjlig tanke att en jude skulle få tillstånd att idka handel i den arabiska marknaden (inom parantes kan nämnas att det finns rätt många arabiska försäljare i den judiska grönsaksmarknaden, men jag vet inte om de äger stånden) men i de arabiska stånden kan man inte bara köpa vattenpipor och svartvita palestinasjalar, de säljer även snidade julkrubbor i olivträ, nioarmade judiska channukaljusstakar och Davidstjärnor i alla tänkbara former.

När jag flyttade hit i början på 80-talet var det klassiska sättet att avsluta en helkväll att gå till Nablus-gate utanför Gamla Stan och äta vattenmelon och arabiskt ringbröd. På den tiden gick alla balla judiska studenter från Hebreiska Universitetet årligen på julmässan i Betlehem. Vi brukade handla mat i Beit Jalla, en arabisk förort lite utanför stan. Inget av detta existerar längre. Mycket annat har ändrat sig också. Då, på 80-talet, gick de flesta arabiska kvinnorna i de större städerna i västerländska kläder. Det bodde en del arabiskor i samma studentbostäder som jag. Jag visste att de var araber för att de talade arabiska, annars tror jag inte att jag, som var ny i landet, hade kunnat skilja dem från andra israeler. Idag är det ovanligt att se en muslimsk kvinna över 15 år utan huvudbonad.

Det svenska konsulatet ligger i östra Jerusalem, en kvart med bil från mitt hem. Ambassaden däremot ligger i Tel Aviv. När jag behöver någonting från det officiella Sverige åker jag för det mesta 8 mil till ambassaden i Tel Aviv. Jag är rädd att gå de få meterna från bilen till konsulatets ingång. Och jag känner mig främmande och obekväm på det svenska konsulatet, där de flesta anställda talar arabiska och engelska, men inte svenska eller hebreiska.

Jerusalem är ingen lätt stad att bo i. Vi lever med en enorm historisk och religiös börda på axlarna, och när någon statsman får för sig att nu ska det medlas, så blir det fenomenala trafikstockningar. Stora delar av befolkningen, araber och ultraortodoxa judar, är fattiga, har massor med barn och endast en arbetande vuxen. De ulatraortodoxa männen jobbar inte, för de ska studera de heliga texterna, och de palestinska kvinnorna jobbar inte för de ska laga middag. Under de trettio år jag bott här, har staden blivit bättre och bekvämare för den judiska befolkningen. Mycket av det som jag tyckte var primitivt när jag flyttade hit, som tidigare var gängse, tex. att röka på bio, har helt försvunnit. Kommunaltrafiken är bättre, och blir ännu bättre om spårvagnarna äntligen blir färdiga. Återvinningen är på framfart, hälsokosten och new wave frodas som spön i backen. Hur det är i östra Jerusalem vet jag inte, men jag gissar att det inte är bättre än förr. Och det är svårt att se hur det ska bli någon förbättring. Att inga judar handlar i östra Jerusalem måste ha ekonomiska konsekvenser. Men jag vill inte handla där jag känner mig hotad och hatad. Inte heller vet jag om staden gör tillräckligt för våra arabiska invånare. Även om man försöker dela resurserna rättvist är det inte lätt. Gatorna i östra Jerusalem har inga namnskyltar. När stadsförvaltningen sätter upp skyltar rivs de genast ner av ivriga patrioter. När telebolaget eller elbolaget skickar in tekniker för att laga något i östra delen av staden åker de på spö.

Östra Jerusalem är ett levande bevis på vad man inte kan åstadkomma med våld.  

Jag vänder mig direkt till dig gud, härifrån lär det ju vara ett lokalsamtal. Hur blir det med frid över Jerusalem?

4 svar to “Frid över Jerusalem (inte så mäsigt som det ser ut)”

  1. kontrast maj 13, 2010 den 4:28 e m #

    sök in till programmet grannsämjan påkanal 3. borde vara rätt forum då båda sidor vill uppvisa sin rätt till publikbeskådan.

  2. Dina maj 13, 2010 den 5:21 e m #

    Det är just det… Tyvärr ! ”I västra Jerusalem, den judiska delena av stan, är det fullt med arabiska medborgare som handlar, jobbar och strövar omkring… Förr i tiden, innan Intifadorna, rörde sig judar även i östra Jerusalem… När telebolaget eller elbolaget skickar in tekniker för att laga något i östra delen av staden åker de på spö.”

  3. mynnah maj 13, 2010 den 8:31 e m #

    Kanske är det bara Abraham som kan lösa konflikten mellan sina barn…

  4. Karl-Otto Hultström maj 22, 2010 den 8:37 e m #

    Gilboas svala skugga var l-å-n-g-t. Intressant men sömngivande. Lite omtugg, få nyheter. Gillar din aproach bättre: när palestinierna …Det var som faen ! Har jag slarvigt nog aldrig tänkt på, men så är det ju. Några väl valda ord tar bättre än tusen gevärskulor. Kommer fortsätta läsa din blogg.

Kommentera

