En ljus framtid?

21 Jun

Jag är världens sämsta fotograf. Blinda människor tar bättre bilder än jag. Vi har nästan inga foton på min man, utom några få på hans knän, och en del där han ser ut att vara i upplösningstillstånd.

Alla människor som skriver redigerar verkligheten. En text har alltid en början och ett slut. Medvetet eller omedvetet väljer man huvudperson, tonläge och perspektiv. Sen jag började blogga, för drygt ett halvår sedan, har jag aldrig känt någon brist på ämnen jag vill skriva om. Tvärtom. Mycket av det som händer  i mitt liv besämmer jag mig av olika skäl för att inte behandla här. Avsikten med min blogg är ju att försöka dela med mig lite av hur vardagslivet kan se ut i Israel. Det känner jag ett behov av, som en liten motvikt mot den förljugna bild av Israel  man får sig till livs om man bara förlitar sig på svenska media. När man skriver, liksom när man fotograferar, riktar man linsen mot en viss punkt, vilket oundvikligen betyder att man inte riktade linsen mot en annan punkt. Men när jag skriver känner jag att jag har lite mer koll på resultatet.

Jag läser mycket och gärna, och jag skulle kunna skriva och kanske recensera det jag läser. Mina barn är en ständig källa till material, jag skulle kunna skriva om mina erfarenheter som förälder. Jag gillar att blaja,det skulle vara kul att bara vara rolig, eller så kunde jag skriva om mat vilket (tyvärr) också är en stor kärlek. Men jag vill skriva om Israel, om de val jag gjort i mitt liv, och hur jag upplever mina val trettio år efter att ha lämnat Sverige.

I efterdyningarna av Gazaflottilan och innan nästa skepp kommer lastat från Iran och Libanon, är jag tveksam om vad jag vill säga först. Allt negativt har ju behandlats mycket grundligt, så där finns det inte några större nyheter. Å andra sidan vill jag inte heller vara alltför glättig, det var faktiskt inte småsaker som hände. Om blockaden mot Gaza delvis hävs så gläder jag mig för Gazaborna och håller tummarna att deras ledare inte utnyttjar situationen för att bygga upp arsenalen i Gaza.

Istället för att fortsätta diskussionen och förklaringarna från vår sida tänker jag nu åter fokusera på vardagslivet här.

Från maj till september är det varmt i Jerusalem . Det firar vi med en massa utomhusaktiviteter. Igår kväll var fjärde gången på en månad jag fick med mig hela familjen ut på en vardagskväll. Säsongen börjar alltid med Bokveckan. Judarna är fortfarande bokets folk och det ges ut fler böcker per person i Israel än i något annat land. Varje år, i början på sommaren, hålls en utomhusmarknad i de större städerna där alla förlag har marknadsstånd och säljer sina böcker, för det mesta till rabatterat pris. Bokmarknaden är öppen varje eftermiddag och kväll under en veckas tid. I samband med bokveckan brukar det visas barnteater, det hålls litterära diskussioner, författare signerar sina böcker m.m.

Förra veckan var vi på Jerusalems ljusvecka. Det är en ny festival runt och i Jerusalems gamla stad där modern teknik med laser och andra effekter möter den vackra och mycket speciella arkitekturen. På gator, husväggar och torg visas ljusspel.

 blogg val 1 (Small) (2).JPG

Det fanns ett antal olika rutter att välja mellan, markerade med långa färgranna slingor. Vi valde att gå den gröna rutten som går in i östra Jerusalem. På vägen gick vi in i en psykedelisk hydda av ljusslingor, vi såg en film projicerad på en gammal ek (tror jag, det kan också ha varit något helt annat) , ett ljusspel på Damaskusporten och en lasershow i Ezekiels grotta, ett gammalt stenbrott.

 blogg val2 (Small) (2).JPG

Fantasin flödade och vart man än vände sig fanns det något att titta på. Oftast lever Jerusalemborna i östra och västra Jerusalem separata liv. Men under ljusveckan stod det araber och judar, barn och vuxna, sida vid sida och lät sig förföras av stadens och ljusens skönhet.  Som ni ser var det häftigt. Min man tog bilderna.

blogg val3 (Small) (3).JPG

2 svar to “En ljus framtid?”

  1. imse juni 22, 2010 den 7:55 e m #

    Trevlig läsning! Jag välkomnar en mer nyanserad bild av Israel.

  2. imse juni 22, 2010 den 7:56 e m #

    Det står att jag är anonym i min kommentar. Det är jag inte!http://zvammel.blogspot.com

Kommentera

