Svenska bokklubben i Jerusalem

5 Jul

Magister Säbel, legendarisk judendomslärare i den judiska skolan i Stockholm, brukade förpläga sina elever med en rad visdomsord. Ett av de mest kända var: det finns tre saker vi judar inte kastar; knivar, mat och böcker. Inte vet jag om denna treklöver på något sätt är utmärkande just för judar, men det är definitivt sant att jag har svårt att kasta böcker. Under mina trettio år i Israel har jag därför ackumulerat en eklektisk samling böcker, många av vilka jag absolut inte vill ha. Men jag kan bara inte kasta dem i soptunnan. Inte ens gamla kioskvästerns som jag fick ärva när någons pappa kolade vippen.

Det finns nog svenska bokklubbar lite varstans i världen. Så också i Jerusalem. Vår klubb startades för tre år sedan. Vi brukar vara mellan tio och tjugo tjejer (det är öppet för killar också, men de kommer aldrig) som träffas ungefär varannan månad hemma hos någon av damorna. Det enda vi har gemensamt är svenskan. De äldsta deltagarna är runt 65, de yngsta kanske 30. De flesta är f.d. Stockholmare, men annars har vi både göteborgare och skåningar och till och med en tjej norrifrån.  Och några svensktalande finskor. En del känner varandra sen gammalt, andra känner ingen och har till exempel fått reda på bokklubbens existens genom ett tillfälligt möte med någon av stamgästerna i snabbköpet. De flesta är födda judar, men några har övergått, och några är inte judar. En hel del är ortodoxa, men andra är praktiserande ateister.

Jag är med i en annan bokklubb också. Där läser vi alla samma noga utvalda bok, som vi sen diskuterar och dissekerar. En gång köpte jag på Akademibokhandeln fyra exemplar av en viss bok (på engelska) för detta ändamål, när de hade det där extraerbjudandet som de alltid har, köp tre betala för fyra, eller om det nu var tvärtom. Kassörskan sa lite försynt att erbjudandet gäller även om man tar olika titlar. Gullehjärtat. I alla fall läser vi en massa bra böcker, och förkovrar oss och håller oss a jour med det som händer på bokfronten.

Den svenska bokklubben däremot, är mer folklig. Man kan inte köpa böcker på svenska i Israel, så det går inte att skaffa flera exemplar av en viss bok. Så i stället för att diskutera böcker diskuterar vi livet, gemensamma bekanta som inte infunnit sig, saltlakrits, H&M i Israel och smått och gott. Och så äter vi kopiöst. Som om vi inte alla bantade, som om vi inte visste att socker, mjöl och vispgrädde var folkefiender. Sist fick vi blåbärspaj med marängsviss. Om det är sånt man får i himlen är det värt att vara snäll.

Men det är inte helt oförtjänt att vi kallar oss en bokklubb. Vi tar alla med oss det vi har och tycker vi kan avvara, och så byter vi. Det som har varit stort och omtalat i Sverige, hamnar förr eller senare på bordet hos svenska bokklubben i Jerusalem. Jag har läst mer på svenska på de senaste tre åren än jag gjort de tidigare 25, sammanlagt. En del är bra, en del är fantastiskt, en del är skräp. Jag tar allt som ser intressant eller underhållande ut, men bara sånt som är skrivet på svenska (eller skandinaviska). Det verkar fånigt att läsa översättningar, och många av dem är usla. Ibland kastar vi en låda böcker, när de åkt upp på bordet tillräckligt många gånger utan att bli hembjudna av någon.  När bokklubben träffades hemma hos Ann-Britt igår lade jag märke till några saker:

Det är dags att sålla igen, det allra mesta som låg på bokbordet har jag läst, och det var inget vidare

Det kommer ut otroligt många deckare i Sverige

Alltför många alster liknar varandra, i tonen, temat, stilen och det verkar vara väldigt många seriemördare i Sverige som har haft taskiga hemförhållanden

Ofta måste jag läsa flera sidor i en bok för att vara säker på att jag inte läst den tidigare

Någon hade plockat bort alla böcker av en viss tidigare favorit. Världens minst omtalade bojkott, men den svenska bokklubben i Jerusalem har tydligen beslutat att bojkotta Henning Mankell. Hurra för Löjtnant Schiller som pest i vattnet spiller!!!

9 svar to “Svenska bokklubben i Jerusalem”

  1. Katarina i Holon juli 6, 2010 den 11:11 f m #

    Låter som en bokklubb helt i min smak!! 🙂

  2. Noomi Berlinger-Stahl juli 6, 2010 den 4:13 e m #

    @Katarina, Nästa gång träffas vi hemma hos mig, i slutet på augusti. Värt en tripp till Jerusalem?

  3. Katarina i Holon juli 6, 2010 den 8:38 e m #

    Tack, gärna!

  4. Noomi Berlinger-Stahl juli 6, 2010 den 9:49 e m #

    Kul, jag lägger till ditt namn till listan.

  5. K juli 7, 2010 den 12:40 e m #

    Hej! Min kommentar gäller inte riktigt inlägget, mer än att den är relaterad till böcker. Det är nämligen så att jag säljer flera av mina judiska böcker; kosher kokböcker, religiösa osv. Finns det något forum där man kan berätta om detta? Jag kan inte hitta något annat än Judiska församlingen och då jag inte är medlem har jag inte tillgång till det. Tacksam för hjälp.

  6. Noomi Berlinger-Stahl juli 7, 2010 den 10:38 e m #

    @KÄr du och böckerna i Sverige? Jag ska kolla vem som kan vara intresserad.

  7. K juli 8, 2010 den 9:37 f m #

    Hej Noomi!Ja, vi är i Sverige. :)Tack! Jag uppskattar det verkligen.

  8. Noomi Berlinger-Stahl juli 11, 2010 den 3:42 e m #

    @KSkicka mig en email så har jag adressen till en lämplig lista. noomis@netvision.net.il

  9. Dina juli 15, 2010 den 11:58 f m #

    Noomi!Hojta åt mitt håll också när det är dags för nästa träff, är du snäll. Vill både läsa nytt och lägga böcker i lådan 🙂

Kommentera

