Mammografi och kärlek

8 Jul

I filmen Mexico retas Julia Roberts med den tuffe gangstern, som är bög, när denne utväxlar ett ögonkast med en attraktiv man. ˝You had a moment there˝, skrattar hon åt sin krallige fångvaktare.

Det mest effektiva sättet att stoppa bröstcancer är fortfarande att upptäcka en eventuell tumör så tidigt som möjligt. Om behandlingen kan sättas in tidigt går det oftasta att få bukt med eländet. Det är därför väldigt viktigt att alla kvinnor i rätt ålder låter undersöka sig varje år. Om någon kvinna som läser detta vet med sig att det är dags för undersökning, gå och beställ tid NU!

Bröstcancer är vanligt i Israel. Det finns en genetisk komponent som gör att det är mer utbrett bland judinnor av europeiskt ursprung än bland genomsnittet av världens kvinnor. Typiskt judar att roffa åt sig.

I väntrummet på The Hala Institute varierar klädstilen vilt, från ˝Barbie går till stranden och är allmänt vulgär˝ till ˝gammelmormor går till torget i huckle˝. Eftersom institutet är en klinik för mammografi och bröstundersökningar är de flesta som väntar kvinnor. Men en del patienter tar med sig sin gubbe för att hålla handen.  Bland de mer traditionella befolkningsgrupperna är de fler kvinnor som tar med sina män på mammografi. Jag undrar om det betyder att dessa män ser hustruns tuttar som sina egna, eller om färre ultraortodoxa/arabiska kvinnor har körkort eller om dessa kvinnor är sämre utrustade att själva handskas med vardagen.

För några år sedan, när vi var på besök i Sverige, hade jag en aha-upplevelse på en läkarklinik vid Odenplan. Ett av mina barn, som då var i ettårsåldern, behövde ta blodprov, och vi väntade i ett proppfullt väntrum där ett femtiotal människor satt runt alla väggar. Jag lekte med min dotter som hoppade upp och ner med sedvanlig entusiasm. Plötsligt kände jag att alla tittade på oss. Vi var de enda i rummet som inte var tysta. Då insåg jag hur israelisk jag blivit.

Något sånt kan inte hända i ett väntrum i Israel. Inom två minuter talar folk med varandra. Igår, på The Hala Institute träffade jag två kvinnor som jag känner och en glad äldre engelsk dam som berättade att hon redan haft bröstcancer så nu behöver hon inte göra mammografi längre. Väntetiden mellan röntgendelen, ultraljudsdelen och handpåläggningsdelen är ganska lång, så man hinner bekanta sig med rätt många. På samma bänk som jag satt en annan äldre kvinna, åtföljd av sin väldigt trevlige man. De pratade tyst med huvudena ihop. När det var kvinnans tur att gå in till läkaren tog hon med sig en massa papper och röntgenbilder.  Hon var inne hos kirurgen väldigt länge, mycket längre än någon annan. Den äkta mannen satt och svettades. När dörren till doktorns rum så småningom öppnades, ställde sig mannen upp. Medan hustrun närmade sig sin man från andra sidan korridoren sa hon högt, ˝allt är OK, allt är bra˝ om och om igen. Maken la sina rynkiga händer runt hustruns rynkiga ansikte och pussade henne, på pannan, på kinderna, på näsan, på hjässan, på munnen. Jag vände mig bort så de inte skulle se att tårarna rann. Sällan har jag sett en sådan gestaltning av kärlek.

På kvällen träffade jag av en tillfällighet en av de två bekanta kvinnorna jag sett på morgonen i väntrummet. Jag berättade om det äldre paret och deras lättnad. Min samtalspartner drog också en lättnadens suck. ˝Jag såg hur oroliga de var medan de väntade˝, förklarade hon.  Den här kvinnan är en ganska flyktig bekant, men vi kramade om varandra som man bara gör med nära väninnor. We had a moment, there.

Kommentera

