Krig och fred

15 Jul

Det här är inlägg nummer 100 på min blogg. Än så länge har jag inte tröttnat. Förhoppningsvis inte ni heller.

Meir, som äger mataffären bredvid oss, är några år äldre än jag. När jag köpte en halv vattenmelon idag pratade vi lite om våra respektive barns armétjänstgöring. Hans tredje barn rycker in om två veckor, mitt andra rycker in nästa sommar, precis när min äldsta dotter blir färdig. Mina två äldsta barn är flickor. Meir har också tre flickor och en pojke, men hans son är äldst och just färdig med armén. Rädd kommer jag nog inte att bli förens min son, nummer tre, rycker in om tre år. Under de år ens avkomma är i armén är deras tjänstgöring en central del i familjens liv. Armétjänsten kan, om man har tur, vara utvecklande, intressant och prestigefylld. Men den är lång, obligatorisk, och potentiellt farlig. Sen staten Israel grundades, för 62 år sedan, tror jag varje förälder här tittar på sina nyfödda gossebarn och tänker, det kanske blir fred innan det är din tur. Vad föräldrar på den palestinska sidan tänker, vet jag inte, jag lever här, inte där.

För ett tag sedan lovade jag att skriva lite om fredsrörelsen i Israel. Varje gång jag har satt mig ner för att ta itu med just det ämnet har jag kommit av mig.

Hur definierar man en sallad? En sallad ska vara gjord av grönsaker, med undantag för fruktsallad, äggsallad eller pastasallad, en sallad ska vara kall, förutom varma sallader med haloumiost och stekta champinjoner,  en sallad består av råa ingredienser, utom sån sallad som innehåller entrecote eller kokta rödbetor, osv. osv. Men, trots att det är svårt att hitta en definition på begreppet  sallad, så vet man att det är det man har framför sig när man ser rätten. Samma med fred. Fred är inte frånvaro av krig. Visst råder det fred mellan Sverige och Surinam. Men det är inte det man menar med fred mellan två stater. Mellan Sverige och Surinam finns ingenting. För att ha fred måste man ha någonting. Fred är ett förhållande, freden har ett innehåll. Fred är inte något man kan tvinga fram, det är ett mentalt tillstånd.

Alla politiska partier i Israel, från höger till vänster, har fred på sina valprogram. Man kan inte sälja ett politiskt parti som inte söker uppnå fred. För en del intressegrupper är freden bara ett slagord, som välstånd, jämlikhet och framtid. Inte så att de inte vill ha fred, det vill väl alla, bara att det inte är deras grej. De vill ha bättre pensioner eller mer gud eller fritt hasch. Och gärna fred, också.  Andra tar sina fredsplaner på stort allvar. Men det är stora skillnader mellan olika partiers fredsvision. Det finns de som säger att judar och araber måste skiljas åt, medan andra tror på samexistens. En del tror på en stark armé, andra tror på avrustning. En del tror på geografiska eller demografiska lösningar. Eller ekonomiska. Ingen israelisk politiker säger någonsin att vi aldrig kommer att få fred, att vi inte vill nå fram till en lösning, att vi kommer att kämpa till sista blodsdroppen. Det vore politiskt självmord.

När man säger ˝Fred i Mellanöstern˝ i Sverige så menar man en viss sorts fred, som uppnås på ett visst sätt. En ˝fredsrörelse˝ kan endast vara en organisation som säger att Mellanösternkonflikten är Israels fel och kan lösas av Israel. En ˝fredsrörelse˝ är en organisation som säger att det blir fred om Israel lämnar Västbanken. Det finns många dussintals sådana rörelser här. Många av mina vänner är aktiva i olika fredsrörelser. Jag är själv aktiv i ett antal projekt som passar den profilen. Och de rörelserna är viktiga, de håller ett vakande öga på olika delar av det israeliska etablissemanget, armén, polisen, diverse ministerier. Peace Now, Machsom Watch, Betzelem, Rabbis for Human Rights, Women in Black för att nämna en handful av de mer kända, gör alla en viktig insats. Dessa grupper påminner oss om våra egna värderingar och moraliska normer . De skyddar palestinierna och genom det skyddar de oss själva från att anpassa oss alltför mycket till omgivningen. Jag hör inte till dem som tycker att man bör sopa Israels fel och problem under mattan. Det är vår skyldighet att åtgärda våra brister, inte att dölja dem.  Om vi inte är beredda att lyssna på kritik eller självkritik, kan vi aldrig lösa några av våra svårigheter. Å andra sidan så är inte kritik eller självkritik en lösning i sig själv. Man uppnår inte fred genom självflagellation. Man uppnår inte ens fred genom att önska sig fred. Fred är en process som uppstår mellan två parter som är villiga att betala ett pris. Att ge, för att få. Fredsmäklare, fredsrörelser, bojkotter, hot och löften kan kanske få parterna att sätta sig ner tillsammans. Men där, runt förhandlingsbordet, är det bara vi och dem. Jag tror att en överväldigande majoritet av israeler ser freden hägra vid horisonten. De vet hur en sallad ska se ut. Vad kommer våra motståndare att välja från framtidens meny, undrar jag, och hur mycket får det kosta?

3 svar to “Krig och fred”

  1. Mia juli 16, 2010 den 8:55 f m #

    Inte har vi tröttnat. Tycker mycket om att läsa dina inlägg som är både träffsäkra och roande. Bor själv i Israel sedan 12 år tillbaka (tiden går fort) och har för tillfället en son i det militära. Som den optimist jag är hoppades jag på fred tills han blev inkallad…

  2. Kristina juli 17, 2010 den 2:09 e m #

    Har DEFINITIVT inte tröttnat, tvärtom! Läser med stort intresse!

  3. jenny juli 18, 2010 den 7:18 f m #

    Din blogg är en av de bästa jag följer och jag länkar till din blogg på min profil på facebook då och då i hopp om att fler ska ta del av dina välskrivna inlägg. Jag bor i Israel sedan tio år tillbaka och har tre söner. Precis som du skrev så har jag sedan de föddes önskat fred innan det blir dags för dem att rycka in. Min äldsta är åtta år så det är dags att lägga på ett kol angående freds förhandlingarna! Min man säger att precis så sa hans mamma när han föddes för snart 40 år sedan….

Kommentera

