Tycka om turist

23 Jul

Funderar du någonsin på vad andra människor, ute i stora världen, tycker om Sverige?

Det här är inte vetenskapligt belagt, utan bara mitt subjektiva intryck, men det verkar som det var ovanligt många turister i stan. Vanliga turister, inte pilgrimer. Jerusalem är alltid fullt av besökare, ofta religiösa sökare av olika slag. Men de senaste veckorna har jag sett en massa människor som bara drar omkring i stan, går på muséer, shoppar eller sitter på restauranger. Om de vänder ansiktet mot solen utgår jag ifrån att de är skandinaver.

Vi  Jerusalembor är vana vid besök av vissa grupper. Det kommer ganska många judar och hälsar på, i synnerhet runt de judiska helgdagarna. För judar som bara äter kosher mat är det brak-kul att besöka Israel. Man kan äta ute morgon, middag och kväll utan att ruinera sig och den kulinariska mångfalden är fenomenal. En stor majoritet av israelerna, eller deras föräldrar, har ju immigrerat hit och tagit med sig sina mat-traditioner. Här finns allt från Argentina till Österrike, och mycket är kosher. Dessutom har även vi fallit för det sydostasiatiska köket, så det finns minst fyra bra sushi-ställen i Jerusalem.

Annars ser man ofta kristna grupper som fokuserar sig på platser av betydelse för kristendomen. Förutom de vanliga amerikanska och europeiska besökarna ser man ofta stora grupper från Nigeria. För ett antal år sedan lagstiftades i Nigeria att varje muslim har rätt att en gång under sin livstid få statsunderstöd för att göra hajj, en pilgrimsfärd till Mecca, som är en grundpelare i muslimsk religion. För att inte diskriminera mot Nigerias kristna, fick även de rätt till likvärdigt understöd för att göra en pilgrimsfärd till kristna heliga platser och som resultat ser vi stora grupper svarta kristna t.ex. vid Gravkyrkan i Gamla Stan.

Men det är inte grupp-resorna, eller de själklara turisterna, jag la märke till denna sommar, utan barnfamiljer och ungdomar med ryggsäckar. Som på den gamla goda tiden, när man inte kunde vara i stan utan att bli antastad av någon kamerabärande, kartviftande utlänning.

Det finns en massa bra anledningar att turista i Israel:

Till att börja med är det relativt billigt. Hotellrum på de stora hotellen är endast lite billigare än Europa, men man kan hitta bra vandrarhem eller Bed and Breakfast till mycket överkomliga priser.

Bra och billig shopping

Det finns massor att se, och allt är lätt-tillgängligt. Även om man inte är det minsta intresserad av religion så finns det allt från vattensport och snappling till arkeologiska utgrävningar och bra konstsamlingar. Och tre hav.

Det är lätt att göra sig förstådd, de flesta talar skaplig engelska

Vädret är bra, med i det närmaste 100% sol-chanser. I Jerusalem blir det oftast svalt på kvällen, ytterligare en bonus

Bra mat, som sagt, och billigt dricka, om man tycker om en Le Chaim (skål på hebreiska)

 

Jag vinner ingenting på att det kommer hit turister. Men det gläder mig att se vanliga besökare, som inte verkar ha något annat på programmet än att turista. Det får mig att känna mig som om vi var ett ganska normalt land. Vi i Israel är så himla dåliga på PR och jag känner ofta att vi skickar fram de mest olämpliga talesmännen som inte förstår att det som är självklart för oss, är obegripligt för en publik som inte känner till den israeliska verkligheten på nära håll. Jag vet vad många i den stora världen tycker och tror om Israel, och jag bryr mig. Jättemycket.

Därför är det solklart att vanliga turister är den bästa PR vi kan få.  Som Charlie Brown från ˝Snobben˝ säger, to know me is to love me. Jag vet inte om alla som besöker Israel älskar landet. Men det räcker om folk kommer hit, har kul, och bildar sig sin egen uppfattning. Att döma av trängseln i stan finns det ganska många som gör det.

Kommentera

