Så här ser Sverige ut från Israel

22 Aug

Följande sändes på de engelskspråkiga nyheterna på israelisk TV i onsdags.

http://www.iba.org.il/world/Reka.aspx?lang=&classto=allfortype&type=206&page=259

om ni inte får fram det på en gång, tryck på tabben som heter IBA Closeup

Jag tycker inte inlägget är vidare bra, särskilt som det innehåller en del sakfel. Men den centrala frågan som ställs är riktig och viktig, hur känns det att vara en synlig jude på Sveriges gator idag?

Här är ett tankeexperiment: låt någon undersökande journalist åka tunnelbana på en lördagskväll med kippa (kalott)  på huvudet. Längre än till tankeexperiment tror jag inte att vi kommer, jag har svårt att tänka mig att någon tidning har intresse av att faktiskt genomföra detta enkla prov. Hur känns det, och vilka reaktioner får man då? Sen kan vi prata om det finns antisemitism i Sverige idag.

9 svar to “Så här ser Sverige ut från Israel”

  1. Dina augusti 22, 2010 den 2:52 e m #

    Hm. Lyckas inte hitta själva reportaget.

  2. Gunnel Alsterbrink augusti 22, 2010 den 3:05 e m #

    Jag har letat och letat efter den radiointervju du angav, men hamnar bara på dagens utsändningar. Kan du ge mer specifika anvisningar hur jag ska hitta det du avsåg?

  3. Duritzan augusti 22, 2010 den 3:12 e m #

    Varför inte låta Ilmar Reepalu, kommunalråd i Malmö som vägrar ta avstånd från trakasserier av judar i Malmö, gå omkring i folkvimlet (kanske i Landskrona där han inte är lika igenkänd?) iförd kippa. Kanske skulle det ge honom en annan syn på sakernas tillstånd.

  4. Noomi Berlinger-Stahl augusti 22, 2010 den 3:13 e m #

    Om länken inte för er direkt till inlägget, tryck på tabben som heter IBA Closeup

  5. Noomi Berlinger-Stahl augusti 22, 2010 den 4:15 e m #

    Undrar om inte Ilmar Repaluu har starkare självbevarelsedrift än så? Han fick i alla fall befodran i sagda inlägg, där han aningen oförtjänt blivit borgmästare i Malmö.

  6. David augusti 22, 2010 den 7:43 e m #

    Jag bor i Stockholm och har alltid kippa på mig, förutom på jobbet. Har haft det de senaste två åren, på stan, på tunnelbanan, dag som kväll. De enda som har tilltalat mig pga kippan har varit israeler som ropat ”ma shlomcha?” (hände senast idag)

  7. Duritzan augusti 23, 2010 den 8:29 e m #

    Det skulle behövas ett längre och mer omfattande arbete för att synliggöra det som händer i Sverige, både det positiva och det negativa. För det händer även positiva saker: för något år sedan när Sverigedemokraterna höll torgmöten på lördagarna i Nyköping (som är centrum för vit makt-musiken!) drevs de bort av arga antinazister som samlades och skramlade med nyckelknippor för att visa att de inte accepterade att nazisterna tog över torget.Ser man längre tillbaka fanns antisemitismen även då, ofta så omedveten att folk inte reflekterade över vad de verkligen sade. Jag glömmer aldrig ett tillfälle när jag skulle träna k-pistskytte och hade med mig min bästa vän – som råkar vara en tämligen ortodox jude och har ett markant ”judiskt” utseende. Kvällen var kylig och skjutledaren, en yrkesofficer, kommenterar ”Fy så kallt det är. Släng på en jude till som Eichman sade.” Den massiva tystnad som mötte kommentaren behövdes en motorsåg för att ta sig igenom! Detta var mitten av 60-talet när det hette att Sverige var liberalt.Läpparnas bekännelse har inte alltid med de undermedvetna värderingarna att göra. Jag glömmer det aldrig och det skrämmer mig att NÅGON kan fälla en sådan kommentar i något sammanhang. Vad kan då inte hända när det blir ”legitimt” att vara antisemit?

  8. Noomi Berlinger-Stahl augusti 23, 2010 den 8:55 e m #

    Jag håller helt med om att allt inte är svart eller vitt. Å ena sidan tror jag inte situationen är fullt så dramatisk som det verkar i detta TV inslag, å andra sidan tror jag att det finns betydligt starkare antijudiska tendenser bland gemene man i Sverige än man tror. När man tittar på bloggvärlden blir jag både förvånad och förtvivlad över hur rumsrent det är att uttrycka sig hatiskt mot judar.

  9. frekar06 augusti 24, 2010 den 11:37 e m #

    Noomi. Det är en extremt farlig utveckling att det blivit rumsrent att uttrycka sig hatiskt mot flera olika etniska minoriteter. Judarna är en grupp som är oerhört utsatta. En annan grupp som är väldigt utsatta är Romerna. För ett slag sedan läste jag Mein Kampf. Det var oerhört obehaglig läsning. Men det var ett bryskt uppvaknande om man säger så. När man har läst den boken förstår man de konsekvenser som kommer av att det blir rumsrent att uttrycka sig hatiskt mot etniska minoriteter. Man inser ganska snabbt att vi på allvar måste vidta åtgärder för att vända utvecklingen. För utvecklingen just nu är inte positiv på det här området. /Frekar06

Kommentera

