Att tänka med luktsinnet

7 Sep

Det här blir kort, för det är sent, och imorgon ska jag gå upp tidigt och laga massor med mat.

Min mamma lagar jättegod mat. Hemma hos mina föräldrar hette maten bara mat. Vi åt inte Tex-Mex eller Fusion.  Riset var inte kinesiskt och spagettin inte italiensk. Det var middag, inte en geografilektion.

Hemma hos oss har vi nog blivit smittade av det kulinariska upptäcksresandet.  Under året äter vi ganska varierat, ibland israeliskt, ibland grönt eller som omväxling, något exotiskt och svenskt. Men på det judiska nyåret, som börjar imorgon kväll, är maträtterna en del av den religiösa cermonien, och i stort sett alltid samma. Eftersom min familj, åtminsone den del som lagar mat, härstammar från Östeuropa, äter vi traditionell Österupeisk judisk mat. För mig räcker det med att säga de magiska orden gehakte leber eller gefilte fisch för att smaklökarna ska gå i spinn. Och jag tror jag gick upp ytterligare ett kilo, av blotta tanken.

Traditionen bjuder att äta söt mat, för att det nya året ska bringa med sig sötma. Annars är många maträtter byggda på ordlekar. Hade ceremonin varit på svenska kunde man fundera på att servera sylta, med förhoppning om att vi inte ska sylta in oss i dåligheter i det nya året, eller inkokta päron, med förhoppning att vi ska bli bättre föräldrar. För något år sedan var vi bjudna hos engelsktalande vänner på nyårets första kväll. De serverade russin på selleristjälkar. They were hoping for a raise in salary. Sann historia.

Imorgon kväll ska jag tala till min församling. Jag har ännu inte skrivit ner vad jag ska säga. Förhoppningsvis kommer inspirationen när alla grytorna kokar och helgens dofter fyller lägenheten och driver hem budskapet. Då vet man, in i minsta cell, att nu kan man inte skjuta upp det längre, nu är det helg. Men först ska jag sova några timmar.

Till alla jordens invånare, ett gott nytt judiskt år

7 svar to “Att tänka med luktsinnet”

  1. Törnråza september 8, 2010 den 7:31 f m #

    Det här var intressant.Gott nytt år! : = )

  2. ulrika september 8, 2010 den 12:36 e m #

    shana tova!! jag stâr ocksâ i köket- och svettas… ett hopp om ett âr av lycka, en bön om fred…kramU

  3. Michael Stahl september 8, 2010 den 12:51 e m #

    To my dear, talented and beautiful wife – Shana Tova – Happy New Year – Keep on doing what you do best (that is, everything).LoveMichael.

  4. Duritzan september 8, 2010 den 2:26 e m #

    Ett riktigt gott och fredligt år önskar jag dig och hela Israel.OK då jag kan väl inkludera resten av världen också – fred är bra för alla 🙂

  5. Dina september 8, 2010 den 3:20 e m #

    Shana Tova till dig och hela familjen!Själv har jag avsagt mig all matlagning och all bakning(!!!) i år. Har bjudit in oss till föräldrar och svärföräldrar etc. Kan vara glad att jag hittat äggkokningskastrullen 😉

  6. Louise september 8, 2010 den 6:21 e m #

    Noomi!Följer din blogg med intresse.Shana Tova!/Louise

  7. Noomi Berlinger-Stahl september 11, 2010 den 6:59 e m #

    @Louise,Så roligt! Jag hör gärna ifrån dig här eller på email. Shana tova och stor kram,Noomi

Kommentera

