Religion? Missbruk?

14 Sep

Med lite god vilja och en gnutta fantasi kan man missbruka nästan vad som helst från Karlssons klister till guds namn.

När andan faller på kommenterar jag andras bloggar. I förra veckan pillrade jag in en liten kommentar på en blogg där journalisten Wolfgang Hansson spekulerade att idiotin med det planerade Koranbålet skulle kunna sätta världen i brand. Sen bläddrade jag igenom de andra (ca. 100) kommentarerna till samma inlägg. Snacka om att bli mörkrädd. Mina filter är inställda på antisemitism, men det är solklart att det även finns en gedigen islamofobi i Sverige. Tvärt om vad man kan tro, så är islamofobi inte bra för judar eller Israel. Antisemistism, islamofobi eller andra former av rasistiskt tänkande är inte verklighetsbaserade. De är en form av mental lättja, ett billigt trix av hävstångsprincipen där man genom att i fantasin trycka ner andra höjer sig själv. Den som tillåter sin hjärna och sin moral att förslappas på detta sätt gentemot en grupp, kan lika gärna göra det mot en annan.

Alla individer i en grupp är inte likadana. Var och en av oss tillhör ett antal kategorier, inte endast en. Jag har valt att bo i Israel, men i förtroende kan jag säga att jag inte gillar alla israeler. Å andra sidan lämnade jag Sverige, trots att några av mina bästa vänner är svenskar.  Jag tycker inte ens om alla kvinnor, fast jag är feminist och i stort sett tycker att vi är ett mycket lyckat kön. Fördomar, vidskepelse, rasism är en annan form av missbruk, en gradvis förvrängning av den kunskap man har om en grupps kultur eller etos i avsikt att förkasta eller förlöjliga.

I förra veckan talade jag i  telefon med en gammal klasskamrat som ville prata om religion. Att prata om religion är det bästa jag vet, näst princesstårta. Vad ska det vara bra för, egentligen, undrade min kompis. Vi kastade lite ideer på varandra, en del föll platt, en del visade sig vara värda ytterligare begrundande.

Som förälder befinner man sig ofta i den svåra situationen att man behöver varna eller förbereda sina barn inför någon virtuell fara, samtidigt som man är rädd att underminera barnens förtröstan och inbyggda tillit till mänskligheten. Det klassiska exemplet är fula gubbar, men idag handlar det oftare om faror på nätet. Hur förklarar man för ett barn att inte alla som säger att de en 12 årig flicka som gillar hästar faktiskt är det?

För ett par veckor sedan tog jag med min yngsta dotter till det häftiga vetenskapsmuseét i Jerusalem för att se en utställning om livet på havets djup. Vi tog en guidad tur bland undervattensmonster som får ET att se ut som Heidi Klum. Inte undra på att de gömmer sig på 10 kilometers djup. Efteråt frågade jag min dotter om hon kände igen guidens brytning. Hon gissade på Ryssland, vilket statistiskt sett var ett bra drag. När jag berättade att han var arab ryckte hon på axlarna, något besviken över att ha gissat fel. Men för mig var det viktigt att hon skulle lägga märke till att just en kunnig guide var arab. Det är en av de viktigaste aspekterna av min religion, för mig. Religion är ett navigationssystem i en komplicerad värld. Teologin, i alla religioner, belyser våra mänskliga svagheter och brister och hjälper oss kompensera och besegra dem. De finns olika sätt, och olika religioner. Jag har min, som jag fötts till. Det funkar för mig. Visst utnyttjas religioner, ofta av sådana som har egna intressen. Men även av andra som är rädda eller fega. Det bevisar inget om det religiösa tänkandets validitet, bara om missbrukarnas själar. Det är visst storleken det hänger på. Om religion är till för att låta oss odla våra själar, så är missbrukarna sådana som har små, fjuttiga själar. Det är lättare att hata och rata.

Judendomen är krävande, av mig, inte av andra. Rätt använt kan religion vara det vi behöver för att bruka våra liv, utan att missbruka.

Ett svar to “Religion? Missbruk?”

  1. Kris september 14, 2010 den 3:40 e m #

    Håller med om vart enda ord!

Kommentera

