Lövhyddofesten. Svårt att hitta en töntigare översättning

23 Sep

Barnen kör ibland med ett väldigt uselt trick som jag alltid går på.

Om man kommer hem och berättar en väldigt dramatisk historia, t.ex. att jag just skakat hand med statsministern och blivit intervjuad på CNN, så säger barnen ˝men varför?˝ Och då svarar jag med något som har med situationen att göra, t.ex. ˝jo, jag råkade vara i stan när statsministern kom förbi med en massa mediafolk och han skakade hand med alla som inte hann undan˝. På vilket barnen svara, ˝nej, varför tror du att det intresserar mig?˝ Och då känner man sig minst sagt snopen, medan barnen ylar av glädje över att mor åkt på en blåsning.

För det mesta tycker jag att mitt liv i stort sett liknar det liv som jag skulle ha levt om jag stannat i Sverige.  Vi har bil, och inte kamel, vi talar om samma ämnen (skolan, skilsmässor, semestern) , oroar oss för samma saker (global warming, utgifter, trafiken), äter samma mat (köttbullar och potatis) som vanliga människor gör i vilket västerländskt land som helst. Men ibland blir det helt annorlunda.

Vi är fortfarande mitt inne i den helgspäckade judiska hösten, och nu är det Lövhyddofesten, Sukkot, en av barnens stora favoriter. Ute i vår pyttelilla trädgård har vi byggt en 2 x 4 meter stor ˝hydda˝, där vi, åtminstone teoretiskt, bor i en vecka. Hyddan symboliserar den period under uttåget ur Egypten, när folket inte hade permanenta bostäder och i det karga ökenklimatet var beroende av guds välvilja för att överleva. Här kan man återgå till den första paragrafen och fråga sig, och varför ska detta intressera mig? Vad har uttåget ur Egypten för 3000 år sedan, med mitt liv att göra?

Vår ˝hydda˝består av en hopmonterbar stålram med väggar av vit presenning. Antagligen hade judarna under uttåget varken stålramar eller vit presenning. Det är möjligt att det inte ens hade grön presenning, trots att den ser lite mer traditionell ut. Trots att vi har bord och stolar känns det dock helt annorlunda att sitta i vår hydda och äta. I en hydda är man inte skyddad på samma sätt. Man hör alla ljud utifrån, när vinden blåser böljar väggarna. Det man återskapar under lövhyddofesten är inte en kopia av hur det var under uttåget, och det är ju tur för då skulle man få sand mellan tårna. Det man vill minnas är snarare känslan av utsatthet när man inte skyddas av sina ägodelar för att på sätt visa sin uppskattning och en viss ödmjukhet för att vi har det så bekvämt och bra.

Den judiska skolan i Stockholm hade sin egen hydda när jag var barn. Den hade ett nerfällbart tak, som man stängde när det snöade. Lövhyddofesten är för mig ett av bevisen på att avsikten med vår religion var att den skulle praktiseras här, i Israel. Att sitta och frysa rumpan av sig i svenskt höstrusk har inte alls samma effekt som att bygga sin hydda här i det milda höstvädret. I den kalla norden kan man inte vara så mycket i hyddan. Igår natt sov mina barn, och några kompisar, på madrasser i hyddan. Det var lite varmt, men inte så farligt. Under den här veckan har vi massor med gäster och vi förlägger så mycket som möjligt av familjens aktiviteter ute i hyddan. Våra barn har hållit på att planera dekorationerna i veckor. I år beslöt de sig för att dekorara enligt ett tema, nämligen godis. Så vi har pepperkaksgubbar på väggarna, kedjor av karameller i taket, sockervadd av bomull på en annan vägg, etc. Och en massa teckningar med visdomsord och bilder av snask.

Som till exempel en poster med kakor, glass och godis, och varma önskningar om ett sött år!

Ett svar to “Lövhyddofesten. Svårt att hitta en töntigare översättning”

  1. Anna september 29, 2010 den 10:27 e m #

    Jag hade velat se när du var på CNN.Tyvärr, eller jag menar faktiskt som tur är, har jag aldrig några elever från Israel (nästan) eftersom de flesta verkar vilja bo kvar där de bor, så jag vet inte så mycket om judisk kultur. Bra att jag kan uppdatera mig här!

Kommentera

