Snygga och moderiktiga åsikter

24 Nov

Det finns en del av mina med-bloggare som verkar läsa min blogg regelbundet. Den slutsatsen drar jag av att de ganska ofta kommenterar mina inlägg. Men, trots att de verkar återkomma, dvs. finner det jag har att säga av intresse, så lägger de inte till min blogg i sin bloggroll. Jag tar absolut inte illa vid mig, jag lägger ju själv bara ut länkar till bloggar jag tror kan vara av intresse för mina läsare. Det jag är ute efter är att det kan finnas ytterligare en anledning.

Den 11 November publicerade Skånska Dagbladet journalisten Andreas Lovén en artikel i DN om ˝Judehatet i skånska myllan˝. http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/judehatet-i-skanska-myllan-1.1206550 Förutom det oroande faktum att allt fler hatbrott mot judar begås i Malmö så belyser artikeln den stora oviljan bland journalister och politiker att beröra ämnet. Man kan gärna diskutera hatbrott, men inte vilka hatbrott som helst.

Vi väljer och vrakar. Ibland ser jag en nyhet eller en bit information som kan vara både intressant och sann, men trots detta känner jag ingen lust att associeras med den. Ett bra exempel är denna Youtube snutt med den amerikanske högerpolitikern Dennis Prager. http://www.youtube.com/watch?v=63hTOaRu7h4 I stort sett allt Prager säger i denna sex minuter långa video är sant. Men jag har ingen lust att bereda utrymme för en kontroversiell amerikansk reaktionär. Min olust inför den konservative Prager är större än min lust att dra nytta av hans kunskap. Han har rätt i sak men han är fel som person. Jag är ljusröd liberal. Om jag citerar Prager kanske hans mörkblå ton färgar av sig på mig! Hugan mig. Guilt by association?

Jag tror att samma fenomen drabbade Andreas Lovén, fast det i detta fall inte var hans person utan ämnet han valde att behandla som kändes fel. Lovéns kollegor tog inte avstånd från honom för att han kom med osanningar eller sakfel, han gjorde sig impopulär genom att prata högt om sånt som inte går att packa in i PC lådan på ett elegant sätt. Om Lovén har rätt så kanske det tassar omkring gamla nassar i Skåne. Om Lovén har rätt kanske det finns muslimska invandrare som trakasserar judar. Då är det bättre att inte kolla om Lovén har rätt.

Vem vet, jag kanske skulle klä i lederhosen, men trots att de är slitstarka och lättskötta så är bärandet av lederhosen socialt oacceptabelt. Visst lever vi i ett fritt land, men trots det är vi fjättrade av osynliga bojor. Alla styrs i något mått av modets gudar, och i ännu högre grad av vad som är social acceptabelt i ens egna circlar. Kanske byter modets politiska despoter så småningom det som är inne mot det som är ute, men tills dess så är det inte á la mode att tycka att Israel är bra.

Ett svar to “Snygga och moderiktiga åsikter”

  1. Maria de Suède november 24, 2010 den 11:04 e m #

    Jag har flera favoriter som jag inte lägger ut, sparar dem pà datorn… Jag läser mànga bloggar och det är liksom lättare att spara dem pà datorn… Här i Paris sà är det en högerextremist som affischerar att den judiska maffian är i paris… Okey, det finns kriminella inom alla grupperingar, sà att det finns judar som begàr brott är ingen nyhet, likväl kristna… Kriminella är kriminella och vad spelar det för roll vad de tror pà? Brott ska bekämpas! Men man behöver väl inte ge sig pà en sorts maffia, La Camorra har ju en del medlemmar här ocksà… Men ocksà La Cosa Nostra, men det pratas det inte om… Är det för att de är katoliker? Sen behandlas muslimer väldigt illa av polisen… De särbehandlas, de misstänks för varje litet brott… Nej, är det en brottsling som begàr ett brott, dà ska denne straffas oavsett religion… Inte konstigt att det finns mycket missnöje bland de unga… En liten rapport fràn Paris…Själv är jag protestant, än sen dà? Men jag gillar den ryska ortodoxa kyrkan, vackra ceremonier… Fin körsàng… ha det bra

Kommentera

