Minnesdagen av Förintelsen

27 Jan

Här är en historia som min vän David berättade. Jag har en känsla av att jag kanske har berättat den tidigare, men minnet verkar inte bli bättre med tiden. David och hans fru Jill besökte en Amish bondgård i Pennsylvania, USA, tillsammans med några vänner. På gården låg ett kostall som hade ett loft fyllt med höbalar. David gick förbi med sin vän, pekade på loftet och sa “där skulle man kunna gömma sig om nazisterna kom tillbaka˝. De stannade och väntade på sina respektive hustrur. När Jill kom fram pekade hon på loftet och sa “där skulle man kunna gömma sig om nazisterna kom tillbaka˝. Om jag hade varit där hade jag sagt precis samma sak. Förintelsen är en puckel vi bär med oss, även andra och tredje generationen, som är födda decennier efter kriget. Jag kan lika lite glömma Förintelsen som jag kan glömma mitt namn. Det är en del av det som har format mig och min existens. När jag gick i den judiska skolan i Stockholm på tidiga sjuttiotalet var nästa alla föräldrar ˝överlevande˝. En del hade lägernummer tatuerade på armen, en del hade det kanske, men dolde det, en del hade mist sin första familj och just börjat återskapa något av det de förlorat. Vi barn talade inte med varandra om Förintelsen. Det uttrycket blev förresten vanligt mycket senare, hos oss sa man bara Kriget. Vissa saker talade man inte om, p.g.a. kriget. En del föräldrar var känsliga p.g.a Kriget. Man slänger inte mat, det lärde man sig under Kriget. I Israel markerar man inte Förintelsens dag idag, utan på en särskild dag som faller på sena våren. Shoa dagen här i Israel är en av de jobbigaste dagarna på året, den berör mig personligen mer än minnesdagen över de fallna soldaterna. Shoa-dagen blir allt tyngre att bära, från år till år. Ju mer jag läser, ju mer jag hör och ser, desto mindre förstår jag. Igår tittade jag på en dokumentär om Nurenberg rättegångarna. Det är ofattbart att se hur Tysklands högsta toppar inom regering, administration och armé, en efter en ställer sig i vittnesbåset och säger att de inget visste. Vilken bottenlös uselhet. Om de stått där och sagt ja, vi trodde på den slutgiltiga lösningen, vi trodde på den nazistiska ideologin, vi stödde Hitler, så hade det varit lättare att förstå. Istället ser de förvånat på varandra och säger, Hitler lurade oss, vi visste inte om vad som hände, Hitler förrådde det tyska folket. Över 60,000,000 människor dog under Andra Världskriget, 25,000,000 militära offer av olika nationer och uppskattningsvis 6,000,000 judar. Och Tysklands toppskikt rycker på axlarna och säger hoppsan, det hade jag ingen aning om? Min nioåring frågade mig häromdagen hur det kan finnas människor som är grymma mot djur. Förstår de inte att djuren får ont, undrade hon. Nej, det gör de inte. Inför min dotter drog jag inga paralleler med Förintelsen, men i hjärnan lyste mitt inre neonljus. Det är inte alla som känner medmänniskornas smärta. För länge sedan pratade jag med min moster i telefon, dagen efter Shoas minnesdag. Hon frågade om jag sett ett visst TV program. Nej, svarade jag henne, det var för jobbigt. Efter en sekunds tystnad svarade moster ˝vi hade det inte heller så lätt under kriget˝. Jag känner mig fortfarande lika skamsen när jag tänker på den episoden. Fast det finns andra som har mer att skämmas över.

3 svar to “Minnesdagen av Förintelsen”

  1. imse januari 27, 2011 den 7:14 e m #

    Oerhört tänkvärt. Må historien aldrig upprepa sig, men jag undrar jag…

  2. Anna januari 27, 2011 den 10:19 e m #

    Det är skamligt lite om förintelsen på svensk tv idag. Har bara lyckats hitta ett program och det var rätt tidigt på kvällen. I dessa tider hade det behövts mer! På mitt jobb visste de inte ens att det var Förintelsens minnesdag. Skrämmande!

    • idiotsäkert - noomi berlinger-stahl april 19, 2017 den 8:18 e m #

      Det är endast Israel som markerar Förintelsens dag nu. I Europa infaller minnesdagen den 27 januari, dagen för Auschwitz befrielse. Här i Israel har man valt att koppla minnesdagen till dagen för Warszawas gettos uppror.

Kommentera

