Om normer och frihet

1 Mar

Jag gillar termen fartblind. Den förklarar kort och koncist ett välkänt fenomen. Vad sägs om termen normblind?

I hörnet bredvid spisen står det alltid en eller fler öppnade vinflaskor. Det är vin som vi öppnat till en måltid, men som inte gick åt. Det spelar inte så stor roll hur många vi är till middag, det blir alltid lite kvar som man kan ha till matlagningen.

Jag dricker inte. Dvs. jag dricker mig aldrig full. Jag tycker om gott vin, men det blir aldrig mer än ett glas. Liksom Fantomen tycker jag bättre om mjölk. (Men till skillnad från Fantomen går jag inte omkring i blåa långkalsingar, bara så att ni märker skillnaden). I min umgängeskrets dricker ingen mer än så. Normen, vår interna alkoholbarometer, är annorlunda inställd. Mina vuxna barn, och deras jämnåriga, dricker inte heller mer än så. När vi har svenska gäster ser man ibland skillnaden. Då blir det inga vinrester.

Skillnaden mellan fundamentalistiskt och icke-fundamentalistiskt tänkande är jämförbart med skillnaden mellan vägran att acceptera andras tankar och oförmåga att förstå andras tankesätt. Om den mänskliga hjärnan, eller själen, är en verktygslåda, med vars hjälp man tar sig igenom livet, så ligger skillnaden i att ha en öppen låda, där man kan lägga till och ta bort verktyg, eller om lådans innehåll vid två års ålder stängs för all framtid. Fundamentalism är inte begränsad till extremt religiösa grupper, man kan även vara fanatisk feminist, vegan, sportfåne, nakenbadare, anti-abort m.m, m.m. Frågan är inte vad man tror på, utan hur viktigt det är att alla har samma normer som jag.

För drygt en vecka sedan mördades den 16 årige Kais Abu-Siam, en ung beduin från Rahat i södra Israel. Kais var både populär och duktig i skolan. Hans framgång retade några av hans klasskamrater till den grad att de beslöt att lära honom en läxa. Läxan, som började som ett kok stryk, slutade tragiskt i mord. Men historien slutar inte där. I beduinernas verktygslåda finns ett begrepp som kallas blodshämnd. I korthet, kräver den seden att offrets klan, i ett fall som ovan, tar revansch på den klan som orsakat skadan genom att åstadkomma symetriska skador. Beduinerna i Israel är en del av samhället, en del är fortfarande nomader, medan andra har blivit västerniserade och bofasta. Det finns beduiner som är läkare, advokater (vad det nu betyder) eller parlamentsledamöter. Men liksom mång-gifte är blodshämnd en tradition som håller det beduinska samhället tillbaka. För ögonblicket är polisen runt Rahat upptagen med att försöka förhindra blodshämnd genom att finna alternativa vägar att balansera traditionens och den israeliska lagens krav. Under tiden stannar hundratals ungdomar hemma från skolan.

Jag längtar ibland till Sverige, men när jag är i Sverige och ser berusade människor på gatan, eller känner stanken av ölinducerad urin i tunnelbanan, så ryser jag. Det är inte min norm, och jag tycker inte om det. Men jag accepterar alkoholkonsumptionen som ett annat sätt att leva, så länge den inte gör skada. Blodshämnd eller hedersmord kan jag inte acceptera, men jag tvingas konstatera att det är en viktig princip för andra grupper i mitt samhälle.

Men det behöver inte vara så. Normer är bra och viktiga, så länge de skyddar oss och låter oss få ut det mesta av vår tillvaro. Men om de fjättrar och skadar oss så måste vi kunna se normen i vitögat och mässa: Flyg fula norm, och den fula normen flög.

2 svar to “Om normer och frihet”

  1. Duritzan mars 3, 2011 den 1:33 e m #

    Dessvärre skadar den svenska alkoholnormen i hög grad både den som dricker sig berusad, hans/hennes familj och många andra. T.ex. genom trafikolyckor orsakade av alkohol. Det vore lyckosamt om den svenska alkoholnormen kunde förändras till att likna den israeliska!

    • Noomi Berlinger-Stahl mars 3, 2011 den 3:25 e m #

      Jag tror också att vi har ett sundare förhållande till alkohol. När jag läser svensk litteratur skräms jag av hur ofta alkoholism är ett tema. Och alkoholism berör ju alltid även andra än missbrukaren.

Kommentera

