En brask-lapp

8 Mar

Det svåraste som finns, socialt, är att stå emot ˝det alla tycker˝. Vi beundrar Galileo Galilei för hans bidrag till modern astronomi, men kanske ännu mer för hans mod och integritet. Det spelar ingen roll om han verkligen muttrade att den ändå rör sig. I vårt historiska minne är Galileo den som stod emot enormt tryck från den katolska kyrkan och föredrog sin inre sanning, framför en konformistisk och bekväm lögn.

The London School of Economics är en av världens mest prestigefyllda akademiska institutioner. 16 gånger har LSEs folk fått Nobelpris i ekonomi, fred eller litteratur. 34 av världens statsöverhuvuden har studerat på LSE. 73 engelska parlamentsledamöter är knutna till samma institution.

Förra veckan avgick Sir Howard Davis som chef för LSE, av följande anledningar. (Jag kortade av och tog bort några fler utbetalningar från Libyen till London School of Economics. Det blev lite tradigt.)

·         År 2009 accepterade LSE Global Governance en donation på £1,5 miljoner från Gaddafis internationella välgörenhets-stiftelse (som även stöder självmordsbombares familjer).

·         År 2007 tog LSE emot $50,000 i utbyte mot Sir Howard Davis ekonomiska rådgivning till Libyens Sovereign Wealth Fund. Nu ifrågasätts Gaddafi juniors akademiska arbete

·         Ett avtal om £2,2 miljoner mellan LSE och the Libyska utvecklingsstyrelsen för att utbilda och fortbilda deras statstjänstemän

·        London School of Economics driver ett likaledes prestigefyllt centrum för Mellanösternstudier. Hälften av dem som jobbar på LSEs Mellanösterncentrum är även medlemmar i BDS,(ni får leta själv om ni vill ha länken, så tillmötesgående är jag inte) en organisation som koordinerar inititiven till att bojkotta israeliska akademiska institutioner.

Låt mig sammanfatta:

London School of Economics får miljoner från tyranner och israelfientliga magnater

London School of Economics har ett institut för Mellanösternstudier

London School of Economics skulle aldrig kompromissa med sin akademiska integritet, det faktum att de inte fick med Israel på en karta över Mellanöstern på sin website var en ren översikt

Jag har inget emot LSE, det är säkert en förnämlig institution. Men det är så här nidbilden av Israel byggs upp i Europa idag. Det finns inga organiserade akademiska bojkotter mot andra länder i världen. Långt ifrån att vara en folklig och spontan reaktion, är bojkotterna orkestrerade och betalda. Man ska vara väldigt modig i akademiska cirklar i västvärlden idag om man vågar stå upp och försvara Israel. Även för egen del vet jag att jag skulle kunna få många, många fler läsare, om jag upprepade den enda sanningen vissa grupper är beredda att höra. Men det finns tillräckligt med sådana papegojor, inom den politiska, akademiska och kulturella världen.

Jag har min egen sanning som jag lever mitt i. Med mindre än att Gaddafi och kompani kommer med ett verkligt smaskigt erbjudande, så håller jag mig till en ögonvittnesskildring som inte förblindats av donationer.

Kommentera

