Snabbguide för dig som vill (eller inte vill) platsa som antisemit

6 Jul

Det kommer väl inte som någon större chock att jag tyckte att Henning Mankells tal på Södra Teatern inför den första Gaza flottillan var antisemitiskt. Jag tror, däremot, att om man frågar honom eller någon av de andra glada sjömännen, så kommer inte en enda av dem bekänna sig till antisemitism som ideologi.

Kan man vara antisemit, utan att veta om det? Ja, det kan man. Vet män som misshandlar sina hustrur om att hustrumisshandlarna är de själva? Vet annorexiker om att de ser ut som vandrande skelett? Vet en del av deltagarna i Idol om att de inte kan sjunga? Vi lurar oss själva så ofta och så effektivt. För ett tag sen hörde jag en coach på radio som sa att hans jobb är att visa folk diskrepansen mellan hur de ser sig själva och hur omvärden ser dom. Jag kanske skulle bli anti-antisemit coach?

Det är ingen skillnad mellan att vara anti-Israel, anti-zionist och antisemit. Anti-Israel eller anti-zionism är en förlängning av den gamla antisemitismen. Det betyder inte att jag tycket att man aldrig får kritisera Israel. Det får man, och bör man ibland, men man ska ha sina fakta rätt, och man kan inte bestämma vem som har rätt eller fel innan man hört vad som hänt. Själva begreppet anti-Israel är knäppt. Motsatsen till anti-Israel är pro-Palestinier. Men tvärtom finns inte. Begreppet anti-Palestinier, eller anti-något annat land eller folk finns inte. Det enda land det är legitimt att vara anti som begrepp är Israel. Om man är anti-se-ovan så är det inte i reaktion mot en verklig händelse eller företeelse, utan det handlar, som Mankell påpekar, om spöken, sånt som finns i ens eget huvud. En människa som inte vill skaka hand med svarta är inte rationell. Fördomen, den snedvridna bilden av en annan människa, finns inne i den egna hjärnan.

Här är därför ett litet hjälpmedel med tumregler för att lättare identifiera antisemiter. Kan antingen användas på sig själv, eller på andra.

Medvetet, eller omedvetet är du antisemit om:

1. Du är säker på att jag är jävig, för att jag bor i Israel och är positivt inställd till landet, medan du är lika säker på att en palestinier som rapporterar från Israel är opartisk om han är kritisk

2. Du kan resa på semester till Burma, Kina, Turkiet, Tunisien m.m. utan att oroa dig för lokalbefolkningens mänskliga rättigheter, medan du av politiska skäl aldrig skulle resa på semester till Israel

3. Du tycker att det nog trots allt finns någon anledning till att judarna ofta förföljts

4. Det liksom stakar sig när du ska säga ordet jude

5. Du tror att familjen Bonnier är judisk

6. Du tror att judar är rika, trots att ingen av de judar du känner personligen är det

7. Du tycker det är OK att jaga och/eller koka kräftor levande, men att kosherslakt är djurplågeri

8. Du tror att Mossad ligger bakom 9/11

9. Du kan tilltala en svensk jude med ”ni judar”

10. Du tror att världen skulle vara en bättre plats utan Israel

Om du svarar ja på 1-3 av dessa frågor bör du gå på studiebesök till Judiska Museet

Om du svarar ja på 4-7 av dessa frågor bör du ta en grundkurs i judendom, samt skänka pengar till Israeliska Röda David Stjärnan

Om du svarar ja på 8-9 av dessa frågor behöver du minst ett par veckor i Israel

Om du svarar ja på alla 10 frågor ombedes du hålla dig jäkligt långt borta från grekiska hamnar, och givetvis från mig

10 svar to “Snabbguide för dig som vill (eller inte vill) platsa som antisemit”

  1. Gurra G juli 7, 2011 den 6:10 f m #

    Hej!
    En liten fråga angående påstående 10: Om man till exempel tycker att världen vore ett bättre ställe om Nordkorea inte fanns, vad är man då?

    Jag kan hålla med dig i de nio första påståendena, men 10:an är inte riktigt genomtänkt.

    För min del tycker jag att Israel definitivt skall existera, men i en annan form. Det fungerar inte att man har en minoritet i ett land som man förtrycker på det sätt som palestinierna utsätts för. Det leder ofelbart till terrorhandlingar och oskyldiga människors död. Det måste lösas och Israel må ha varit en underdog i början av sin existens, men är det definitivt inte längre. Därför behöver Israel sluta agera som en sådan.

    • idiotsäkert - noomi berlinger-stahl juli 7, 2011 den 9:05 e m #

      Arabvärlden tycker också att Israel ska existera i en annan form, t.ex. kan staten med fördel flyttas si så där 10 mil åt väst. Jag kan inte ens börja förklara hur långt från sanningen din beskrivning av palestiniernas situation i Israel är. Du tror säkert att du har rätt, det har du läst i svensk media vecka efter vecka, år efter år. Är det möjligt att alla dom har fel? Ja, det är det. Det är tendentiöst, oproportionerligt, publikfriande och i sista hand skadligt för den palestinska befolkningen. Se min första punkt. Jag bor här, och jag vet faktiskt en del om min omgivning. Tänk om mina kärleksfulla ögon ser lika mycket som andras hatfyllda.

      • Gurra G juli 8, 2011 den 7:00 f m #

        Jag företräder inte arabvärlden och jag vet vad synen från många (alla?) av dessa länder är på Israel. Den synen delar jag inte alls. Israel är i många stycken ett skapat land; tidigt 1900-tal bodde färre än 100′ judar i området och det skapar naturligtvis konflikter att tränga in ett land där, det är naturligt. Dessutom var det inte en utomstående organisation som bestämde det (FN). Från början var ju förslaget två stater men förslaget förkastades av arabsidan. Nu är det ju dock så att de ockuperade områdena är ungefär de samma som förslaget 1947. Varför inte släppa dessa? De är ju ändå bara problem? Låt palestinierna klara sig själva och Israel får till på köpet västvärldens good will.

        Menar du på fullaste allvar att situationen i Gaza och västbanken är bra för palestinierna? Att allt är OK i Gaza bara för att Egyupten har öppnat sina gränser? Det är fortfarande så att Palestina är en del av Israel. Man kan inte gärna hänvisa dem till Egypten!

        Exempel: Vi blockerar Värmland här i Sverige. Inget annat än det absolut nödvändigaste får komma in och sedan säger vi: Ni kan ju alltid handla med Norge. Du hör ju själv hur absurt det låter!

        Jag vill understryka att jag verkligen inte är antisemit eller ens emot Israel (vilket inte är samma sak). Jag tycker bara att det är dags att lägga ner bråkandet nu och verkligen ta tag i freden. Tyvärr blev Yitzhak Rabin skjuten innan han kunde avsluta sin gärning som skulle kunnat göra situationen betydligt bättre för alla i området. Istället kom Ariel Sharon, mannen som är ansvarig för massakrer i flyktingläger och dessutom tvingad att avgå efter detta. En fin grogrund för en terrororganisation som Hamas att kunna komma till makten…

        Lycka till med freden. Jag hoppas vägen dit blir rakare och enklare än vad det verkar just nu.

        Och igen: Vad kallar man en person som är emot Nordkorea?

  2. Gurra G juli 8, 2011 den 7:12 f m #

    Svensk media är dessutom inte så anti-israelisk som många med dina åsikter hävdar. Det är lätt att tro att all bevakning av Israel sker av Cecilia Udén och Agneta Ramberg på SR P1, men det stämmer inte. DN och SVD känns till exempel som en bra motvikt till nämnda damers ibland lite väl palestina-fokuserade rapportering. Men inte ens de är så Palestina-vänliga som många tror. Lyssnar själv mycket på P1 och tycker att de har reportage från båda sidor, ofta ur den vanliga människans perspektiv. Till exempel om den judiska mamman som förlorat tre av fyra barn i självmordsattentat och strider. Det är omöjligt att höra något sådant och inte känna med båda sidor. Om man bara bortser från fördomar och politisk färg.

    Jag vågar inte ens tänka på vad följderna för alla judar i området skulle bli om ingen judisk stat, Israel eller annan, finns i området. Det är helt otänkbart.

    • R65 juli 10, 2011 den 10:34 f m #

      Gurra , min far och mor är den sjunde generation som födda i Tiberias-Israel enbart deras släkt och vänner(de judiska delen)kan räknas till tusen och åter tusen, och det var långt innan 1900 talet 🙂

      • Gurra G juli 10, 2011 den 4:44 e m #

        Jag förstår inte vad du menar? Menar du att uppgifterna om knappt 100′ judar i Palestina i början av 1900-talet inte stämmer?

  3. Thomas juli 8, 2011 den 1:55 e m #

    Ett klokt inlägg. De allra flesta anti-Israeliska bloggar är just snarare anti-Israeliska än ”pro-Palestinska” och man hittar oftast nån slags grundton av klassisk antisemitism.
    Det påminner om när folk säger ”Jag är inte rasist, men….. ”

    Det bästa sättet att skapa fred och välstånd i regionen är förmodligen att bygga demokratiska stater runt Israel – och framförallt att börja med Gaza!

    • R65 juli 10, 2011 den 10:42 f m #

      i like

    • Gurra G juli 10, 2011 den 4:45 e m #

      Håller med dig till 100%. Med tillägget att Israel nog får ändra sin inställning också. Till Gaza exempelvis.

  4. Fredrik juli 10, 2011 den 5:16 e m #

    På TV4, en TV-kanal ägd av familjen Bonnier, hävdar de själva att de är judar: http://www.tv4.se/1.965153/2009/04/24/dokumentarserie_skildrar_historien_om_familjen_bonnier

    Men låt mig gissa: det är bara antisemitiskt om en goy påpekar detta?

Kommentera

