Färdanvisningar för det nya året

28 Sep

Jag har kommit av mig lite med bloggandet på senaste tiden. Livet, och ett par inlägg på Newsmill, har kommit i vägen. Det verkar som det behövs något riktigt stort för att få mig att sätta mig ner.

I kväll är det judiskt nyår. De flesta judiska helger firas dels i åminnelse av en händelse i vårt kollektiva historiska minne och dels som en del av jordbrukskalendern. Till exempel handlar den judiska påsken, Pesach, dels om uttåget ur Egypten – från slaveri till frihet –och dels om våren, sådd och början på jordbrukscirceln.

Men nyårsfirandet är annorlunda. Det har varken historisk eller agrikulturell (jag blev trött på att skriva jordbruk) anknytning. Nyår, och Försoningsdagen, Yom Kippur, som följer om en dryg vecka, handlar om att kalibrera sitt inre GPS och ta nya tag.

Var har jag varit under det gångna året?

Vart är jag på väg?

 Hur kommer jag dit jag ska?

Vem har jag med mig på färden?

Hur kör jag, har jag varit just mot mina medtrafikanter?

Låter som en bra grej, eller hur? Då återstår bara att uppnå dessa mål, samt att laga maten. Rosh Hashana, det judiska nyåret, varar i två dagar och börjar som alla judiska helger på kvällen. Traditionellt delas dagarna mellan gudstjänster i synagogan och måltider hemma eller med vänner. Även måltiderna är en del av ritualen och somliga maträtter fyller en symbolisk funktion. Den mest kända rätten är äpplen i honung som givetvis står för en önskan om en söt framtid. Personligen avskyr jag honung, men jag pillrar i alla fall i mig lite, för vem vill inte förvisa sig om kommande sötma?

Den religiösa världen har många sätt att vända sig till gud. Gud kan vara föräldern (OK, fadern), beskyddaren, hämnaren, domaren, klippan, upphovet eller allt på en gång. På Nyåret vänder sig judar traditionelt till gud som konungen och domaren. Man står inför sin herre och bekänner sina synder, titta det är det här jag gjort i år. Synder är handlingar, inte tankar. Men först måste man tänka efter, så man vet vad det är man har att stå till svars för. Att vända sig till gud är därför en form av självransakan. Och gud kan inte förlåta överträdelser man begått mot en medmänniska. Först måste man vända sig till personen i fråga och be om förlåtelse. Att våga se sig själv i ansiktet kräver en del mod, men ger även hopp.  Allt är inte hopplöst. Det går att bli förlåten, det är möjligt att förlåta och att ändra kurs. Verkligheten är inte bara en deg vi sitter fast i, verkligheten är även det vi gör av våra liv. Här är där där jag är. Här har man alltid med sig.Det är jag som gör här till vad det är.

Jag önskar er alla, och oss, ett gott och sött nytt år, med lite att ångra och mycket att vara stolta över!

P.S. Om ni vill veta när det dyker upp nya inlägg på bloggen kan ni bocka för boxen längst ner på denna sida där det står Meddela mig om nya meddelanden

3 svar to “Färdanvisningar för det nya året”

  1. Linda Badner september 28, 2011 den 12:42 e m #

    Bra sammanfattning. Önskar dig en välbalanserad kalibrering av den inre GPS:en!

  2. Josefin september 28, 2011 den 10:00 e m #

    Hej!

    Gott Nytt Rosh Hashana! Jag har följt din blogg ett tag men aldrig kommenterat. Jag funderar på att åka till Israel på semester någon dag så jag tycker det är intressant att läsa om hur det är att bo där. Hoppas att du får ett sött nytt år 🙂

Kommentera

