Om ”oss” och ”mig”

14 Okt

Ofta retar det mig att israeler inte kan skilja på personligt och professionellt. Vi israeler lever på många vis i ett samhälle som mer liknar en familj, där våra rättigheter och skyldigheter gentemot varandra inte nödvändigtvis bestäms av hur väl vi känner varandra eller ens om vi någonsin träffats tidigare.

Jag har säkert redan berättat det här någon gång, men det är en bra illustration. För många år sedan åkte jag hiss  till skatteverket med en liten gammal tant. Hon stirrade stint på mig de första våningarna, sen sa hon barskt, ”knäpp koftan, det är kallt”. Och jag knäppte koftan.

Det är Sukkot, lövhyddofesten. På svenska låter det inte riktigt klokt. Till minne av vandringen i öknen under uttåget ur Egypten bygger de som är så benägna små hyddor utomhus, och där tillbringar man lite/mellan/all tid under den veckolånga helgen. I vår familj äter vi alla måltider i sukkan och barnen brukar sova där en eller ett par nätter, beroende på vädret och övrigt program. Meningen med helgen är att man inte ska bli för styv i korken utan att man då och då ska känna hur utsatt man är och att allt är i guds händer. På samma sätt som de ursprungliga judarna under sin 40-åriga vandring i öknen var utsatta för väder och vind, så är vi det också, även om vi förskansar oss bakom tjocka väggar och dövar vår oro med prylar och överflöd.

Det är mysigt att äta i sukkan som barnen dekorerat. Vi kör med dekorationsteman, i år blev det en zoo-ka. Från vår sukka kan man höra grannarnas samtal, och givetvis kan de höra och kommentera det som pågår hos oss. I bibeln kallas Lövhyddofesten glädjens helg. Det är den enda helgen som föregås av ett skriftligt påbud att vara glad.

Innan helgen handlade jag som vanligt i Mahane Yehuda, min älskade grönsaksmarknad. Jag köpte färsk pasta och ost hos Bröderna Basher, en helgedom för folk som tror på ost. En del av Bashers ostar kan man faktiskt bli frälst av. Jag snackade lite med en av bröderna som berättade följande historia för mig;

En gång i tiden hade familjen Basher en restaurant som serverade kötträtter (om man håller kosher äter man antingen kött eller mjölkrätter, men blandar inte kött och mjölk). De funderade på att öppna en filial, och gick för att rådgöra med en mystiker och rabbin om utsikterna. Mystikern i fråga sa absolut nej till köttrestauranten och konstaterade att familjen endast bör syssla med mjölkprodukter. Utan att han blivit tillfrågad sa rådgivaren till den ene brodern att han snart kommer att gifta sig och få fem söner, medan den andre kommer att bli far till fem döttrar. De två rådsökarna gick från rabbinen besvikna och upprörda då de kände att den vise mannen hittat på lösryckta profesior. Trots detta bestämde de sig för att öppna en ostaffär, istället för sin restaurant. Ostäffären har blivit ett imperium och en vallfärdsort (vallfärdsost?), en av bröderna Basher har fem söner, den andre har fem döttrar. ”Hur förklarar du det?”, undrade sönernas fader? Jag har ingen förklaring, men det är en underbar historia, och väldigt charmerande att min ostgubbe berättar detta, mitt i brinnande helg-kommers. För ett ögonblick får jag ta del i en annan människas tankar, och det gör att mitt liv blir en aning större.

Gilad Shalit kommer hem på tisdag. Efter fem år, nästa två tusen dagar och nätter i isolering. Hjärtat darrar. Hur mår han, till kropp och själ? Man vet inget om förhållandena för hans fångenskap, om han har haft någon att tala med, något att läsa, om han behandlats väl. Jag tror inte det finns en enda människa i Israel som inte gläder sig inför Gilads befrielse ur fångenskapen. Även de mest inbitna cynikerna förstår att det här är en stor händelse. Många är oroliga över vad befriandet av över 1000 dömda brottslingar kommer att innebära, och hur många oskyldiga liv som kommer att förstöras framöver. Vi vet att över 180 terroroffer i Israel mördats av f.d. palestinska fångar som befriats i tidigare utbyten. Hamasledaren  Haled Mashal har redan lovat fler kidnappningar för att frige ytterligare fångar. Inte dessto mindre är vi som kollektiv glada och lättade över överenskommelsen. Annat än bröderna Bashers rabbin vet vi vanliga dödliga inte hur framtiden ser ut och en konkret befriad man är viktigare än ett teoretiskt framtida offer.

Så nu är det tid att glädja sig. En överenskommelse ger hopp om fler. En saknad son kommer hem, och vi känner oss alla delaktiga i familjens lycka. Inte förstår man allt som händer, och inte har vi så mycket koll som vi ofta tror. Men, istället för att sucka, gå ut i din sukka och var glad och tacksam över det du har.

P.S. Om ni vill veta när det dyker upp nya inlägg på bloggen kan ni bocka för boxen längst ner på denna sida där det står ”Meddela mig om nya meddelanden”

4 svar to “Om ”oss” och ”mig””

  1. Andrzej Reszel oktober 14, 2011 den 8:06 e m #

    Några länkar (off topic men kanske av intresse):
    Kollade idag på http://www.thecaseforisrael.com/ och blev mycket klokare på Israel-Palestina frågan.
    Hittade mera om Alan Dershowitz: ”JerusalemOnlineU.com and Alan Dershowitz Gather Organizations and Individuals Around the World to ‘Step Up For Israel’” på http://www.businesswire.com/news/home/20111003006208/en
    (http://www.stepupforisrael.com/)
    och ”Israel’s Policy Is Perfectly ‘Proportionate'” på http://online.wsj.com/article/SB123085925621747981.html
    PS. Filmer med Alan Dershowitz finns här http://wn.com/The_Case_for_Israel och här http://wn.com/The_Case_for_Israel#
    Hälsningar från Andrzej, en polack ”living in Sweden since 1970”.

  2. Bitten Nicander oktober 17, 2011 den 11:01 f m #

    Underbart inlägg!!! 🙂

  3. Peter oktober 21, 2011 den 1:15 e m #

    Ett väldigt trevligt inlägg. Jag har länkat till din blogg från min hemsida (israel4u.se). Hoppas att det är okej? Shabbat Shalom!!!

    Hälsningar
    Peter E Jansson
    Founder & Marketing Director

Kommentera

