Sur le pont

15 Dec

Mugrabi-bron ser ut som en av de där byggsatserna med träribbor som man kan bygga dinosaurskelett av. Bron är gjord av trä. Trä är brandfarligt. Mugrabi-bron leder från Västra muren (Klagomuren) upp till Tempelberget i Jerusalem. Den Västra muren, en av yttermurarna som på templets tid byggdes för att stödja den enorma byggnaden på kullens topp, är idag den enda synliga delen av templet. Själva tempelberget är ett berg, skapat av sånt som gud brukar använda när hon skapar berg, men det är också brandfarligt.

Tempelberget, Morias Berg, Har HaBait, Haram Ash-Sharif. Kärt barn har många namn. Mitt i Jerusalems gamla stad ligger en kulle. På den uppmanades den bibliske Abraham, enligt judisk tradition, att offra sin son Isak. Abrahams villighet att genomföra detta tas som bevis på hans totala hängivelse till gud, och börjar en dialog mellan människa och gud, människa och människa och deras gudar. När jag talade i Jeshurunsynagogan i Stockholm för några veckor sedan, talade jag om just detta. Ett sätt att förstå denna grymma historia, om en far som beordras att offra sin son för att tillfredställa sin gud, är att titta på dess happy end. Gud testar Abraham, Abraham är villig men då säger gud STOPP. Det är fint att du är villig att offra ditt allt för mig, men jag vill inte ha människo-offer. Abraham är vår föregångare, vår här-går-man. Offerhistorien visar bland annat vart man inte får gå. Ingenting överspänt, säger gud. Religion är för människor, mellan människor, om det är mot människor så är det mot min vilja. Gud sa det ganska högt, men det var inte alla som lyssnade.

I islamisk tradition är tempelberget den plats från vilken profeten Muhammed flög till himlen, ridande på sin häst Burak, för att sedan komma tillbaka till jorden med den nya religionen, Islam. Även för kristendomen är tempelberget heligt. Här predikade Jesus till folket, här välte han penningväxlarnas bord och krävde räfst och rättning av Jerusalems judar. Inom parantes hittade arkeologer för ganska många år sedan en mängd mynt av en viss valör, i det område där det en gång stod torgstånd som betjänade pilgrimer som vallfärdade till Jerusalem. Där såldes mat och dryck, och långväga gäster kunde växla sin utländska valuta. Mac Donalds och bankomat, typ. Teorin är att en del av dessa mynt, under en inflatorisk period under andra templets tid (ca. 500 f.v.t till 70 e.v.t) helt förlorade sitt värde, och därför brydde sig torggummorna inte ens om att böja sig ner för att plocka upp mynt som föll på marken. De fick ligga kvar tills arkeologerna kom.

Sex hundra år efter templets förstörelse byggdes på samma plats Klippmoskén och Al Aqsa Moskén. Området där templet en gång låg styrs idag av Waqf, en jordansk religiös stiftelse som förvaltar och vaktar moskeérna. Waqf på tempelberget har långtgående privilegier, och fungerar inte bara som förvaltare utan även som polisstyrka. Waqf styr allt som händer på tempelberget. Icke-muslimer har endast rätt att besöka berget under vissa tidpunkter, och då bara medelst Mugrabi-bron. Judar har fortfarande endast rätt att besöka tempelberget när Waqf så tillåter. Lite absurdt, men så är det.

När Jerusalem förenades efter sexdagarskriget 1967, fick judar åter tillgång till gamla stan och de heliga platserna. Innan dess låg östra Jerusalem (hur det gick till är en annan, men mycket intressant, historia) på jordansk mark, och judar fick över huvud taget inte besöka Klagomuren eller tempelberget. Om ni tycker det är rörigt, så har ni rätt. De tre monoteistiska religionerna har alla krav och rättigheter i Jerusalem. Var och en vill bekräfta sin ställning, alla är misstänksamma mot varandra och rädda för att bli uteslutna och bestulna på sina heliga minnen.

För sju år sedan kollapsade Mugrabi-bron delvis. Den restaurerades, men är egentligen inte säker, dels p.g.a brandfaran och dels för att den aldrig avsågs att vara permanent. Just därför tycker Wakf och den palestinska ledningen om bron, och vägrar att låta bygga en lämpligare och mer permanent ingång för icke-muslimer. Alla försök att byta ut bron förkastas med motivation att det är ett israeliskt försök att överta tempelberget. Jerusalems stad dömde nyligen ut bron som farlig. Regeringen däremot, dömde in bron igen och beordrade att den förstärks och täcks med något som motverkar bränder.

 Tre gudar sitter med var sitt förstoringsglas och vaktar över Jerusalems gamla stad. De sitter och vaktar på de som kommer och de som går, de som ber, de som drömmer, de som hallucinerar. Man får hoppas att förstoringsglasen inte används fel, då skulle det, gud förbjude, kunna leda till en brand.

Annonser

10 svar to “Sur le pont”

  1. Falstaff december 16, 2011 den 6:41 f m #

    Nej Noomi, inte tre gudar utan en och samme Gud men han har många barn. Sina barn har han gett en fri vilja – som de använder efter förstånd.

  2. Gurra G december 16, 2011 den 10:11 f m #

    Hej igen, Noomi
    Intressant det här. Tack för ett bra inlägg.

    En fråga: Om man vill åka till Jerusalem som turist och svensk. Är det då säkert?

    Du får, när du förhoppningsvis svarar, ha i åtanke att jag är svensk och ytterst ovan vid att någonsin se vapen eller uppleva en situation som upplevs som hotfull på något sätt… 😉

    • Bertil Sörenson mars 31, 2014 den 7:33 e m #

      Shalom. Jag gillar din blogg! Läs gärna min blogg också. Jag skriver bl.a om det är säkert i Israel i artikeln ”Den vanligaste frågan”
      Skriver om allt möjligt med kärlek till Israel.
      Jag kommer att länka din blogg i min. Gör gärna detsamma.
      http://bertilsisrael.blogspot.se/

  3. Kristina december 17, 2011 den 4:34 e m #

    Fri vilja fick vi visst rätt mycket av, där var Gud generös, tråkigt att han skulle underskatta vikten av förståndet så….
    Kristina

    • idiotsäkert - noomi berlinger-stahl december 18, 2011 den 8:41 f m #

      Det kommer massor med turister till Jerusalem och Israel. När jag är i Stockholm tycker jag ibland det är obehagligt att åka tunnelbana på kvällen. Jag är inte van vid att folk är berusade på allmän plats. I Israel ser man ofta soldater med gevär på axeln, på väg till eller från sin bas. På mig har det en lugnande effekt, men om man inte är van vid det … Det jag kan försäkra dig om är att det riktiga Jerusalem inte liknar det som visas på TV. Staden är delvis bedövande vacker, delvis rörig och levantinsk. Det finns enormt mycket att se och göra och det är lätt att turista här, folk talar i allmänhet engelska. Det enda klagomålet jag alltid hör från turister är att de inte hann med. Jag rekommenderar varmt att inte komma mitt på sommaren, men april-juni eller sept.-oktober är idealiska.

    • idiotsäkert - noomi berlinger-stahl december 18, 2011 den 8:46 f m #

      Min gubbe tycker om att säga att om man vill förstå oändligheten kan man ta sig en titt på mänsklig dumhet. Sen fick jag en email häromdagen där det står att vår planet består av två huvudelement, kväve och dumhet.

  4. Anna december 20, 2011 den 3:29 e m #

    Intressant läsning. Men varför heter det Haram någonting på arabiska? Haram är ju haram liksom…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: