Förfasargaloppen och glidmedel

26 Jan

Jag har ingen åsikt om glidmedel. Glidmedel används för ökad njutning. Det är tråkigt när det är torrt.

För många år sedan, när min äldsta dotter fortfarande satt fastspänd i en bilstol, svängde en kärring framför mig plötsligt in i min fil, utan att ge tecken innan. Jag skulle inte ha kommit ihåg den incidenten om det inte varit för att den blivit en del av familjehistorien. Eftersom jag hade barn i bilen behärskade jag mitt språk och muttrade bara ilsket ”vilken kossa”. Några dagar senare hände det igen, men av någon anledning sa jag vid det tillfället ingenting, varpå den lilla dottern blev tvungen att ta saken i egna händer. ”Titta mamma, en kossa till”.

Här kommer lite hemvävd psykologi. Det är en njutning att förfasa sig. När någon gör något fräckt i trafiken (och det gör folk här i Israel mycket ofta) så svär man och lägger ner en hel massa energi på att förklara för sig själv och omgivningen precis hur stor idiot personen i fråga är och vad han förtjänar för straff i detta livet och nästa. Underförstått i förfasandets dynamik är att han är en obotlig imbecill, kriminell, ansvarslös, omdömeslös m.m., till skillnad från mig som är precis tvärtom. Ju större idiot och förbrytare ogärningsmannen är, desto bättre, i jämförelse, är jag själv. Ingen säger någonsin, ja det var ju dumt, men det är möjligt att jag själv skulle gjort samma sak, i den situationen.

För drygt trettio år sedan skrev jag och några kompisar ett brev till Cordelia Edvardsson där vi mest talade om hur betoningarna i hennes rapportering fick Israel att framstå i en viss, oftast ofördelaktig, dager. Cordelia brukade inte fara med osanning. Men hon presenterade konsekvent sanningen på ett visst sätt. Två citat från nämda brev; ”När du t.ex i en artikel i SvD 18/5 (1980) tar upp gruppen Naturei Karta får läsarna en bild av att det rör sig om en stor och inflytelserik grupp, vilket inte alls stämmer med verkligheten, samt att alla som bor i Mea Shearim tillhör Naturei Karta” (min kommentar, ca. 500 familjer i Israel tillhör Naturei Karta, av drygt 500.000 ultra-ortodoxa i Israel) ,. ”.. när du i artikeln införd i SvD 19/5 talar om brutaliteten på västbanken, och man i en liten notis på samma tidningssida kan läsa om 100 vänstermän dödade i El Salvador. Jämför detta med nämda brutalitet i din artikel och även en van tidningsläsare får ett felaktigt perspektiv. Vår avsikt är inte att få Israel att framstå som felfritt, men att få fram en något mer nyanserad bild”. The more things change, the more they stay the same.När jag tittar på den sladdriga, maskinskrivna kopian idag, tycker jag faktiskt det är ett ganska moget brev. Vi fyra som skrev under inbjöd Cordelia till en dialog, men jag har inget minne om att vi fick något svar. Cordelia, som satt tonen för generationer av svenska journalister, var förfasandets mästarinna.

Verkligheten här i Israel är, till skillnad från den mycket systematiska beskrivningen i den svenska dagspressen, inte på ett visst sätt. Den är ibland på ett sätt, och annars på ett annat sätt. Det är givetvis likadant överallt. Alla araber är inte likadana, inte heller alla judar, eller alla ultra-ortodoxa, eller alla etiopier eller någon annan lätt identifierbar grupp. Som individer har vi förhoppningsvis någon form av personlighet, som bestäms av en kombination av medfödda och inlärda karaktärsdrag. Men alla människor, även de till lynnet allra lugnaste, pendlar mellan olika sinnesstämmningar och handlingssätt. Även Moder Theresa har nog gjort något taskigt, någon gång, och Moammar Gadaffi var säkert gullig och rar, minst en gång i sitt liv.

När man brinner för något vill man gärna dela sin passion med omgivningen. Det är ett nöje att höra någon tala om ett ämne han eller hon känner djupt för. Risken är att man i passionens hetta tar i lite mer än nödvändigt. Man liksom glider lite, det man säger är ingen direkt lögn, men man nyttjar ordval som tjänar ett syfte, men inte direkt är sanningsenligt. Ett litet exempel; i en del kommentarer till mina inlägg på Newsmill förklarar folk att man kan förstå att jag hyser de åsikter jag uttrycker eftersom jag är bosättare. Det står ju i att jag bor i Israel. En bosättare är som bekant en skäggig buse med våldsamma tendenser som lever för att förtrycka palestinier. Nu är jag faktiskt inte bosättare, dvs. jag bor inte på västbanken, men det är inte så viktigt i sammanhanget.

I verkliga livet är även bosättare en blandad grupp, där en del är helgon, en del skitstövlar och de flesta en alldeles vanlig blandning av båda delarna.

I debatten om lagen mot omskärelse är det mycket glidningar. Om man säger att manlig och kvinnlig omskärelse är samma sak, och kvinnlig omskärelse klassas som könsstympning, då kan man ju även kalla manlig omskärelse för könsstympning. Och stympning är ett bra och saftigt ord som är besläktat med tortyr, våld, tvång, blod och annat som man kan hitta i Madamme Tussauds källare.

Stympning går bra att avfärda som primitivt, man behöver inte ens beakta om det kan finnas något värde i något som faller i den kategorin. Omskärelse, i den öppna diskussionen i Sverige, är ett rött skynke, cause celebre för förfasarfantaster. Om man är emot omskärelse så är man för små barns rättigheter, mot primitiv religionsutövning, mot kollektivets rätt att bestämma över individen och mot våld.

När jag berättar för folk här i Israel (och det gör jag ofta) att man diskuterar att förbjuda omskärelse i Sverige så är den första reaktionen genomgående förvåning. Varför bryr sig svenskar om det? Vad är det för fel med omskärelse? I ett samhälle där (nästan) alla är omskurna är det svårt att förstå vad som är så konstigt med det. I den svenska debatten talas det om pojkarnas rätt att behålla sin förhud. I våra ögon handlar lagförslaget inte om att behålla något utan om ett försök att ta något viktigt ifrån oss.

I många svenskarnas ögon är frågan om manlig omskärelse den heliga upprördhetens ultimativa afrodisiak. Det kanske inte står i FNs barnstadgar, men även rätten att få förfasa sig är en grundläggande mänsklig rättighet.

5 svar to “Förfasargaloppen och glidmedel”

  1. Gurra G januari 26, 2012 den 10:32 f m #

    Hej!
    Har du läst den här?
    http://www.svd.se/kultur/kulturdebatt/tisdag-vi-tar-stallning-for-barnet_6791003.svd

    • idiotsäkert - noomi berlinger-stahl januari 26, 2012 den 10:41 f m #

      Ja, jag läste den, och om du tittar i kommentarsfältet ser du precis vad jag talar om i mitt inlägg.

      • Gurra G januari 26, 2012 den 12:01 e m #

        Haha… Ja, jag ser det.

        Har som du vet lite svårt att förhålla mig objektivt observerande i den här frågan så jag tackar för mig.
        Kul att du är tillbaka med ett inlägg förresten. Trodde nästan att du lagt ner.

  2. Hava januari 27, 2012 den 4:13 e m #

    Undrar varför man måste klistra på religionsetiketten så fort man kan.
    Seder och bruk behöver inte vara religiösa. Och igen, varför omskärs t ex de engelska
    prinsarna, av religiösa skäl? Knappast. Hur många judiska pojkar omskärs utav ickereligiösa föräldrar? I koranen lär det inte finnas nåt påbud om omskärelse.
    Undrar också varför detta plötsligt blossat upp i Svedala nu efter flera hundra år med
    judisk befolkning. Det kan väl inte ha att göra med invandringen? Hur många av motståndarna vet något alls om vad det innebär men tjafsar rakt ut i luften? Hur många är antisemiter och ”islamofober”? En åtta dagar gammal pojke ska nu först bedövas?
    Tråkig vändning Sverige har tagit.

  3. Falstaff januari 31, 2012 den 8:23 e m #

    Apropå förfasa sig så förfasar jag mig över att just Bengt Westerberg av alla människor skall vara intoleransutredare. Nyligen har han tydligen gjort klart att även import av Kosherkött är något som enligt hans mening borde förbjudas. Att just han skall utreda intolerans är ett dåligt skämt.

Kommentera

