Notering

Dubbelbottnat

7 Apr

En del ser att glaset är till hälften tomt, och en del ser att glaset är till hälften fullt. Sanningen är dock att glaset är båda delarna, och den bilden kanske är den svåraste att ta till sig. Glaset, livet, verkligheten, är både och. Komplicerat, förfärligt och underbart.

I torsdags gjorde jag det stora inköpet inför pesach, den judiska påskhelgen, i mataffären. Månaden innan högtiden har vi städat hemma. Inte för att det var så särdeles skitigt, utan för att detta är en del av helgens förberedelser. Det osyrade brödet, matza, är helgens stora symbol. Det är brödet som inte hann jäsa, för judarna fick så bråttom att lämna Egypten och slaveriet när Farao äntligen gav Moses tillstånd och lät folket gå.

Image

Vi städar våra hem för att bli av med allt som jäst, och för oss hustyranner är det carte blanche att ”uppmuntra” familjemedlemmarna att göra rent hus. När allt sen är städat och vädrat är det dags för revolution i köket. Köket rengörs extra noggrant, och sen handlar vi annan mat och slår om kosthållningen i en vecka. Inget bröd, ingen pasta, inga vanliga kakor. Istället äter man matza och en massa andra specialiteter som alla ställer till kalabalik i matsmältningsorganen. Viktväktarna annonserar redan om specialerbjudanden på post-Pesach bantningen.

Teologiskt är jäsningen en liknelse för uppblåsthet. Då och då behöver vi gå igenom våra skrymslen och kolla att vi inte har låtit egot ta upp alltför mycket plats. Ingen är för fin för att skura och allt onödigt som vi samlat på oss ska bort.

Åter till snabbköpet, där jag stod med min överfyllda vagn bakom en nunna. Det är i och för sig en vanlig syn i Jerusalem, både överfyllda matvagnar och nunnor. Kassörskan var arabiska och nunnan, som såg nordeuropeisk ut, talade arabiska med kassörskan.

A. Nunnan köpte Coca Cola

B. Nunnan besvarade demonstrativt inte min dotters och mina leenden. Min dotter kan annars få ett bildäck att le.

C. När nunnan gick tog hon med sig en hel hög av affärens plastpåsar och stoppade i en påse

D. När det blev vår tur kom kassörskan med flera förslag på hur vi kunde byta vissa varor mot billigare alternativ

Verkligheten är inte alltid vad vi förväntar oss.

Då jag hade en del brådskande ärenden de senaste veckorna så tog mina stora döttrar över och städade det mesta. Underbara, lojala och snälla tjejer. Det är ytterligare en verklighet för mig att vänja mig vid. De är stora, mina barn, och samtidigt är de ännu barn. De tog över för att hjälpa mig, men även för att de är så stora att de förstår tjusningen med att storstäda. Att friheten är ett ok och att oket är frihet.

Ha en bra Pesach/Påsk

Ett svar to “Dubbelbottnat”

  1. Kristina april 8, 2012 den 5:46 f m #

    Tänkvärt som alltid.Det var alltså inte Sister Act i nordisk version ni mötte om jag förstår rätt. Kul att du fick tid med ett inlägg!

Kommentera

