En respektabel ålder

25 Apr

Imorgon är det Israels 64:e självständighetsdag. Det är inte omöjligt att vi kommer att få höra Beatles ”When I’m 64”, en hel del, det närmaste året. När Beatles skrev sången, 1967, var killarna i tjugoårsåldern, och 64 verkade nog fjärran och overkligt. Men 64 är ju ingen ålder, särskilt inte om man är en stat.

 Jag lekte lite med Beatles-texten, men när jag svarat jakande att jag fortfarande behöver och fortfarande utspisar mitt land så tog parallellerna slut. Jag behöver en annan sång till Israels födelsedag, och jag väljer R-E-S-P-E-C-T.

Bara lite respekt.

Fädernas tänkespråk, Mishna kapitel 4, 1b. “Vem är respekterad? Han som respekterar andra.”

Till att börja med, självrespekt. Respekt för vad vi har åstadkommit, och för de individer som med svett blod och tårar givit oss det vi har. Respekt för våra egna medborgare, oavsett kön eller religion, respekt för lagen, för trafiken, för naturen. Respekt för de som är annorlunda eller tycker annorlunda. Respekt för vår egen historia och våra sedvänjor. Respekt, men inte fruktan, för vad andra ska tycka om oss. Respektera din nästa som dig själv, men i samma utsträckning, respektera dig själv som din nästa.

Sen vill jag ha omgivningens respekt också. Samma respekt som alla andra nationer får. Att diskussionen om Israel, om vårt förflutna och vår framtid ska utmärkas av opartiskhet och sanningsenlighet. Man behöver inte älska oss. Det är faktiskt helt OK att kritisera Israel, jag gör det hela tiden. Dock, säg bara sånt som bevisligen är sant och tillämpa samma måttstock som du använder för andra länder. Visa för katten lite respekt. Vi är i alla fall 64 år fyllda.

http://www.youtube.com/watch?v=6FOUqQt3Kg0

Kommentera

