Manifestation för Israel

21 Aug

Jag älskar att gå på IKEA i Israel. Jag går nästan aldrig dit, för det slutar alltid med att jag köper grejor jag inte behöver. Jag vet att det är meningen med att gå på IKEA, men jag vill egentligen inte ha mer prylar boende hos oss. Helst vill jag bara strosa omkring i varuhuset och se på skyltarna där det står Sjöstjärna på svenska och något helt oläsbart på hebreiska. Svensk design, även av den enklare varianten, är långt överlägsen den israeliska. Det är min förhoppning att IKEA så småningom kommer att påverka lokal smak så att den blir bättre, dvs. mer lik min smak. Men tills vi lyckats reformera mina med-medborgare så får jag nöja mig med kungariket IKEA, som en optimal syntes mellan mina två världar.

Söndagen den 2 september kommer jag att vara i Jerusalem. Det vill säga hemma, som vanligt. För det mesta är jag nöjd med min lott, men just nästa söndag hade jag nog gärna varit i Stockholm. Om knappt två veckor arrangeras en manifestaion för Israel på Sergels Torg.

Så här ser arrangörernas kallelse ut:

MANIFESTATION FÖR ISRAEL
SÖNDAG 2 SEPTEMBER
PÅ SERGELS TORG 13-15

Vi vill visa vårt positiva stöd i en tid av felrapportering och desinformation. Vi framhåller israelisk innovation, demokrati, frihet och kultur. Manifestationen arrangeras av Annika Hernroth-Rothstein som välkomnar. Sedan talar Ulf Öfverberg från Samfundet Sverige-Israel, Lisa Abramowicz från Svensk Israel-Information, Cecilia Wikström – EU-parlamentariker, Yacob Rajes – etiopiskt jude samt riksdagsman Fredrik Malm. Israelisk musik och lite att äta bjuds också på. ”Kom och fira Israel med mig” säger Annika Hernroth-Rothstein

Denna manifestation är religiöst och politiskt obunden och stöds av Sionistiska Federationen, Samfundet Sverige-Israel, Förenade Israelinsamlingen -Keren Hayesod, Keren Kajemet, WIZO, Bnei Akiva, Svenska Makkabiförbundet, Svenska vänföreningen till Magen David Adom och Svensk Israel-Information. Eventuella frågor: hernroth@yahoo.com

 

Vi kommer knappast att få se Plattan täckt av böljande blå vita flaggor, och det är inte säkert att den oundvikliga motdemonstrationen kommer att vara sportslig och just. Men bara tanken på en stor grupp svenskar som öppet är villiga att visa sitt stöd för Israel låter fantastiskt. Detta är inte en demonstration mot någon annan grupp. Att ta del av manifestationen betyder inte att man stöder allt den israeliska regeringen gör i alla lägen.

Så vitt jag förstår betyder deltagande i manifestationen att man ger sitt stöd till Israel i egenskap av en fungerande demokrati. Det är ju det vi strävar efter. Fler fungerande demokratier i världen och fler stater som främjar mänskliga rättigheter, inklusive i Mellanöstern.

Att man motsätter sig den skeva nyhetsrapporteringen från Israel, nedtystandet av de konstanta raketanfallen mot civila som leder till militära israeliska ingrepp mot Gaza. Nedtystandet av försök till terrordåd mot civila i Israel, ”lyckade” så väl som ”misslyckade”, som lett till byggandet av skyddsmuren.

Att man f;rkastar historieförfalskningen så väl som historieomskrivningen, som gör det lego att dra nästan vilka rövarhistorier som helst, bara rövaren heter Israel. Det senaste exemplet är den palestinska ledningens påstående att Jerusalem inte har någon egentlig judisk historia, att judar genom tiderna varken bott, bett eller byggt i Jerusalem. Vad händer härnäst? En kampanj för att skilja påven från Vatikanen, snöa ut inuiterna från Antarktika eller få Ganges att sluta gangna Hinduer?

Israel har inte alltid rätt, men Israel har rätt att leva inom säkra och erkända gränser. Om du befinner dig i Stockholm den 2 september, och håller med om det uttalandet, gå på manifestationen. Och hälsa från mig!

Kommentera

