Om Cordelia Edvardson

8 Nov

Jag har skrivit om Cordelia tidigare men det här är en slags sammanfattning av sånt jag länge velat säga.

http://renewmag.se/2012/11/in-our-circles-cordelia-edvardson-was-highly-controversial/

Och nu när det är sagt hoppas jag kunna låta ämnet vila.

3 svar to “Om Cordelia Edvardson”

  1. KM november 19, 2012 den 12:50 e m #

    Skönt att läsa något med balans och eftertänksamhet.

    En reflektion: jag noterade att det i princip enbart citeras från Haaretz i svenska medier. Kollade en gång på Sveriges Radio, tror jag det var, och under en period när jag hittade hundratals referenser till Haaretz hittade jag max tio andra från de större tidningarna i Israel.

    Jag skickade en fråga till dem, men fick så klart inget svar. Det är oroande med denna märkliga ensidighet i rapporteringen från regionen…

    • gildan59 november 24, 2012 den 12:10 f m #

      Hej Noomi
      Tack för din artikel om Cordelia Edvardsson. Det var mycket intressant att läsa.
      För många år sedan, faktiskt för över 40 år sedan skrev Cordelia Edvardsson flera artiklar där hon uttryckte sitt raseri över en person, som hade skrivit en kritisk artikel om Israels ockupation av Västbanken m.fl. områden strax efter 6-dagarskriget.
      Det är därför oerhört intressant att läsa att Cordelia Edvardsson några år senare uppenbarligen bytte ståndpunkt och kom att via sin journalistik bli en ledande person i att formulera och forma den oerhört negativa Israel-bild, som nu tyvärr dominerar i Sverige.

  2. Liv december 1, 2012 den 7:50 f m #

    Håller verkligen fullständigt med dig. Tycker att hon började skriva på ett annat sätt nät hon flyttat till Sverige igen. Undrar om hon då såg hur svenska media faktiskt ser ut. Undrade ofta vad hon tänkte om det…

Kommentera

