Endast i Israel

2 Jul

För en stund sen kom jag hem från snabbköpet. När jag äntligen hade blivit färdig med mina inköp fick jag någon sorts kupong av kassörskan som skulle lösas in i huvudkassan. Så jag ställde mig i kön bakom fransyskan som tidigare frågat mig på flytande franska om jag kunde förklara skillnaden mellan vattenfärger för barn och tuber med fingerfärger. Min franska räckte inte riktigt till för det, så jag pekade lite infantilt på paletten med vattenfärger och sa ”sec”. Nu stod samma fransyska framför mig och sa till huvudkassörskan att hon ville lämna tillbaka många av de varor hon just köpt, då hon plöstsligt förstod att hon inte skulle få den utsatta rabatten för att hon inte har medlemskort i det snabbköpet. OK. Huvudkassörskan började processa ärendet när en kvinna som ställt sig bakom mig i kön sträckte på nacken och sa till fransyskan som hon inte alls kände. ”Du kan ta varorna på mitt kort”, erbjöd hon, ”så får du rabatten!” Och så gjorde de. Fransyskan lämnade tillbaka varorna, den andra tanten köpte dem med sitt medlemskort och fransyskan gav tanten kontanter. Kontant-tanten vände sig glädjestrålande mot mig och sa att hon alltid försöker att hjälpa andra och hon hoppas att andra också kommer att hjälpa henne, om det behövs.

Visst är vi bråkiga och ohyfsade, men glöm inte för en minut att vi även är djupt engagerade i varandra, kreativa och enastående hjälpsamma. 

3 svar to “Endast i Israel”

  1. duritzan juli 2, 2013 den 8:44 e m #

    Nejdå, inte bara i Israel. Jag har gjort samma sak i Sverige.

  2. Neger juli 27, 2013 den 9:19 f m #

    Exakt samma sak har jag gjort ett otal gånger i Sverige. Vilken självgod inställning.

Kommentera

