Alternativa verkligheter

11 Jul

Nu är jag i Sverige. Här är vackert, vänligt, välordnat och väldigt tyst. På flygplatsen i Tel Aviv igår gick larmet medan vi stod i kö till passkontrollen. Alla var lugna och samlade och efter några minuter kunde vi åter ställa oss och knuffas vilt i kön.
Det kan inte vara någon större utmaning för säkerhetstjänster världen runt att, medelst mitt liv på Facebook, läsa av var mina intressen och sympatier ligger. När jag tänker på saken finns det antagligen massor med spioner som sitter i bombsäkra källarutrymmen och hänger på FB hela dagen. Hårdkokta typer. I ännu högre utsträckning än i riktiga livet har en stor majoritet av mina FB kontakter och vänner Israel som specialintresse. Nu är jag inte så inbilsk att jag tror att dito ägnar mig en hög procent av sin uppmärksamhet. Men om de gjorde det så är jag en öppen bok. När jag emellertid själv befinner mig på Facebook, och det gör jag nog oftare än jag borde i dessa tider, förefaller mig de Israelvänner jag omger mig med vara högst heterogena. Till vänster om mig rinner en strid ström av information om livet i Gaza, mordet på Muhammad Abu Khdeir, israeliska soldaters brutala angrepp på Muhammad Abu Khdeirs kusin, demonstrationer, dialoggrupper, artiklar mot ockupationen och bosättningarna, foton på muren, foton och video som visar förstörelsen efter IDFs angrepp, Göran Rosenbergs inlägg om att Israel kan bli en apartheid stat m.m.
Till höger om mig är bilden omvänd, där skrivs om Eyal, Naftali och Gil-Ad, om BBCs artikel om att Palestinsk propaganda återanvänder gamla bilder från andra konflikter som om de kom från Gaza, videosnuttar på hur det känns när man har 15 respektive 30 sekunder att springa till skyddsrum vid raketattacker, foton på israeliska soldater som är snälla mot palestinier, video på palestinier som kastar sten mot judar, Richard Goldstones inlägg om varför Israel inte är en apartheidstat m.m.
Och aldrig kommer de två att mötas. Och det skrämmer mig. För både vänster och höger har rätt. Och fel. Rätt i det de säger och fel i det de inte säger. Det är mer komplicerat än så. Detta är inte ett propagandakrig, det är ett riktigt krig med livs levande människor.
Jag tror att Hamas är en ideologisk rörelse vars ändamål alltid helgar deras medel. Hamas utnyttjar cyniskt såväl den egna befolkningen som västvärldens grundläggande bekännelse till humanism. Det nuvarande våldsamma utbrottet kommer att upphöra när Hamas kan konstatera en seger, antingen om de själva får in en strategisk fullträff, som att skjuta iväg en raket som åsamkar Israel stor skada – det behöver inte vara en militärt meningsfull skada men något som impar stort, en fullträff i Haifa, operahuset i Tel Aviv, en fullsatt synagoga eller någonting åt det hållet. Fast det är mer troligt att den stora segern ser ut precis tvärtom, förr eller senare kommer en av Israels bombningar av Gaza att sluta riktigt illa och i den tätbefolkade stadsbebyggelsen där både Hamas ledare och raketramperna göms kommer ett flyganfall statistiskt sett så småningom träffa många civila. Ur Hamas synpunkt helst ett ställe där offren är kvinnor eller barn. Eftersom Hamas har lärt sig sin läxa sen sist så är deras raketramper nu nergrävda mellan eller under bostadshus. Att det förr eller senare kommer att resultera i många civila offer är givet. Dessa framprovocerade offer blir Hamas stora seger – beviset på deras rättfärdighet, för deras kamp är inte för något, Hamas raison d’être är att visa att Israel har fel. Och sen kan man förhandla om eld upphör medan världssamfundet fyrar av fördömanden mot Israel. Plausibelt? Högst plausibelt.
Shabbat shalom från ett land i frid

2 svar to “Alternativa verkligheter”

  1. Barbara Diehl juli 11, 2014 den 7:08 e m #

    Kära Noomi,   Jag tänker på dig och de dina under denna svåra tid för Israel. Skönt att du är i Sverige ett tag. (Hur länge?) Ska skriva mer snart. ( Vilar mig nu…. har fått en tand utdragen i dag.) Shabbat shalom så länge. ( Solen har väl inte gått ner i Sverige ännu, så du kanske hinner få min hälsning.) Kram Barbara

    ________________________________

Kommentera

