En israel och en arab sitter i en trädgård

25 Aug

Idag jobbar Mahmud, en ny trädgårdsmästare, i min pytte-trädgård. Snart är det Shmitta (ber att få återkomma till det begreppet senare) och det betyder att gud har sagt att vi inte kan påta i jorden under det kommande kalendariska året. Det är OK att fnissa här, jag blir varken kränkt eller chockad. Jag skulle under alla omständigheter bara ge mig på trädgården indirekt, mina romantiska jordbruksdrömmar har ännu inte omsatts i spadtag. Sen många timmar klipper och ansar Mahmud och bär ut säckar med naturgrejs. Varje gång vi låter ansa våra 50 utomhus m2 slås jag av livets enorma kraft, hur allt, minsta kräk i kärr och syra, vill växa och leva. När Mahmud tog en paus och drack en kopp kaffe sa han, ″detta är paradiset″, och tillade med ett skratt ″det riktiga paradiset, inte Hamas paradis″. Det kanske inte alltid är paradiset, men det är vardagen i Jerusalem, min och Mahmuds. Vi lever tillsammans och kommunicerar på en blandning av hebreiska och arabiska och det fungerar trots allt riktigt bra.

Varför är det så svårt att skriva just nu, när det finns så mycket att skriva om? Min hjärna exploderar av allt det uppdämda som vill ut, men jag har svårt att uttrycka mycket av det jag vill och behöver säga i ord. Till och med i detta läge är man betingad att vara hyfsad mot fienden. Men fiendens kultur är i detta fall kanske krigets anledning. Det är mycket svårt att säga det.

Mina fiender i Hamas är inte offer för en situation, de befinner sig i den situation de skapar och återskapar med förfärande regelbundenhet. Om det beror på en ideologisk låsning och en oförmåga att släppa sitt tunnelseende, eller om det tjänar vissa genomtänkta mål, spelar i slutändan ingen roll. Hamas håller Gaza i ett järngrepp. Och Hamas är en totalitär, diktatorisk organisation. Det är fel att hävda att Hamas är identiskt med IS. Det finns avgörande skillnader. Men, Hamas ideologi är besläktad med och sympatiskt inställd till andra fundamentalistiska och islamistiska ideologier.

Ett ordspråk av Rabbi Elazar från Midrash Tanchuma säger ″Den som är barmhärtig mot de grymma kommer till sist att vara grym mot de barmhärtiga″. Det är så mycket trevligare att vara trevlig och välvilligt inställd till världen. Men jag misstänker att vi gör ALLA, främst av allt civilbefolkningen i Gaza, en fruktansvärd orätt när vi är villiga att inte låtsas om vad det är vi har att göra med. Är det inte vår förbannade plikt att säga som det är, Hamas är en fundamentalistisk organisation med en totalitär ideologi? Hamas väljer att skjuta missiler mot Israel, Hamas väljer att använda sina inkomster till att bygga underjordiska tunnlar och bunkrar snarare än skyddsrum eller t.o.m. en infrastruktur för framtiden. Gazas civila befolkning valde en gång Hamas. Nu behöver de inte längre bekymra sig om valmöjligheter. Oliktänkande avsnoppas inte i dagens Gaza, de sätts i husarrest, som i Fatahsympatisörernas fall, eller avrättas utan rättegång, i åtminstone 38 kända fall av personer som misstänkts för samarbete med Israel, under de senaste veckorna. Det övergår mitt förstånd hur samma aktivister i Sverige som förespråkar humanism och mänskliga rättigheter för alla, kan uttrycka sitt stöd för HAMAS. Hallåååååå! Vilken planet bor ni på? Är det detta ni önskar era vänner?

Eftersom det är fråga om en ren diktatur kan man väl inte längre säga att Hamas är demokratiskt valda. Val hölls en gång, i januari 2006, men inga omval har hållits sedan dess. Vilket Hamas givetvis hävdar beror på Israel. Men ingen kan tvinga mig att köpa ett paketavtal av åsikter. Jag är humanist och religiös och älskar Israel och bryr mig om mina palestinska grannar och tycker att Hamas är en samling hutlösa, egennyttiga skurkar. Det är min övertygelse att Hamas är Gazas civilas värsta fiender. Allt vi vet om kriget i Gaza pekar på det. Även om de en gång valts demokratiskt.

Förra veckan satt en liten pojke framför mig i synagogan i en T-shirt där det stod ″Quatar Airways″. Min kompis sa, inte alls bittert, ″tänk dig ett barn som springer omkring i en moské någonstans i en El-Al T-shirt″.

quatar airways

Det är detta det handlar om. Det är de små, små detaljerna som gör det. Som den lilla detaljen var det faktiskt finns frihet och mänskliga rättigheter och var det bara är något man kräver av andra. Hey, Hamas, I’m talking to you!

5 svar to “En israel och en arab sitter i en trädgård”

  1. Ulf Danowsky augusti 26, 2014 den 10:26 f m #

    Den som försvarar Hamas genom att påpeka att rörelsen valdes i demokratiska val bör göra en jämförelse med vad som skedde 1933, då nazisterna fick makten i Tyskland.

  2. Anna december 24, 2014 den 12:23 e m #

    Finns det någon som försvarar Hamas??? Det har jag aldrig hört talas om. Har bara hört om dem som stödjer palestiniers rätt gentemot Israel TROTS Hamas.

Kommentera

