Upp

22 Sep

Varje ny blogg börjar med att öppna ett nytt dokument och välja format i Word. Jag väljer alltid det som heter ”blank document.” Just nu ligger ett virtuellt papper framför mig, ännu ej märkt av vare sig kloka eller oviktiga tankar. Likadant känns det med det judiska året som började för tio dagar sedan, det är ännu nyfött, fullt av hopp och potential, tabula rasa. Svindlande tanke, om man fattar rätt beslut samt har turen med sig kan det nya året bli jättebra, varför inte, det an bli det bästa året någonsin.

Eftersom jag lever mellan två, eller kanske tre språk, kan jag inte alltid helt översätta mina upplevelser. Följande tanke har uppstått på hebreiska. Ett att mina nöjen är att höra en riktigt bra shiur. Shiur betyder lektion och ordet används även om vanlig skolgång, men i detta sammanhang menar jag en judendomslektion, ett sorts föredrag som i regel behandlar betraktelser runt en av de många judiska texterna. Vem som helst kan ge en shiur, men det sanna nöjet är att höra någon som har stor kunskap, stort mod och en stor själ. Det är för mig en stor andlig upplevelse.

Varje ord på hebreiska har en rot, en grundform bestående av tre bokstäver och ur denna rot spirar alla hebreiska ord. Beroende på vilken grammatisk form man ger roten kan den böjas som verb eller substantiv (eller någon av de andra grejerna). Ordet shiur har samma rot som ordet shaar, för port eller grind. Det är så jag vill känna mig efter en shiur, att jag har gått igenom en port och kommit ut på en annan plats, att orden, kunskapen, insikten, har förflyttat mig till ett bättre ställe.

Rosh Hashana, det judiska nyåret, är kanske den mest universella av alla judiska helgdagar när vi firar människosläktets uppkomst. Ibland undrar man om det egentligen är så mycket att fira. Mina förhoppningar för mig själv och för all inför Försoningsdagen och inför det nya året är att vi liksom baron von Munchausen ska orka dra oss upp i våra egna skosnören, förflytta oss fram och upp, ta avstånd från slentrian och vanetänkande och sträva att bli bättre. Mindre tomma kalorier för själen, TV, skvaller, Facebook och andra tidstjuvar (fast jag är den första att medge att det finns mycket bra och bildande, t,o,m på FB). Mindre tomma kalorier för kroppen, jag behöver inte precisera.

En minut innan Försoningsdagens fasta önskar jag alla ett gott nytt år.

Ett svar to “Upp”

  1. duritzan september 22, 2015 den 3:41 e m #

    Jag önskar dig, din familj, Israel och hela det judiska folket ett gott nytt år.
    Fred på jorden och slut på all terrorism. Inte för att jag tror att det kommer att bli fred – men man kan önska och hoppas.

Kommentera

