På håret

6 Feb

hairstyles-for-long-white-hair-3

Varning, följande text har ingenting med Israel-Palestina konflikten att göra.

Jag har färgat håret i minst 20 år och på detta faktum har jag baserat en massa enfaldiga skämt, till exempel att min naturliga hårfärg numera kommer från en burk och det som växer ut ur hårbotten är mig helt främmande.

Hårfärg är inte särskilt nyttigt, varken för håret eller för miljön. Om man inte färgar tillräckligt ofta får man dessutom utväxtsyndrom, eller som min yngsta dotter allt oftare diskret brukade viska när jag satt och hon stod över mig ”mamma, Vintergatan För ett år sedan bestämde jag mig för att pröva och sen dess har jag låtit håret växa ut som det är, vilket visade sig vara knall-vitt. Det tog ett tag att vänja sig, när jag såg min återspegling i fönstret de första månaderna undrade jag hela tiden vem det där var. Det som fick mig att bestämma mig för mitt icke-färg-prov är en kombination av ideologi, brist på intresse för hur jag ser ut och miljötänkande. Det känns lite feministiskt också, jag har vitt hår och jag står för det. Ingen chauvinistisk, kapitalistisk världsbild ska diktera vad som är snyggt. Låt min inbyggda lättja diktera!

I stort sett har reaktionerna varit positiva, eller så har folk åtminstone besparat mig sin uppriktiga mening. Många är till och med riktigt entusiastiska och två damer i min bekantskapskrets har meddelat att de tänker göra samma. Man har blivit trendsetter! En underlig bi-effekt är att människor väldigt ofta tilltalar mig på engelska, uppenbarligen är vitt hår inte en israelisk look. Inte för att man direkt misstog mig för inföding tidigare.

Nu återstår att byta foton i diverse handlingar, passkontrollen gillar uppenbarligen inte att man byter hårfärg. Och när jag tycker att jag ser tjugo år äldre ut än min ålder tröstar jag mig med att man alltid kan ta till (färg) flaskan igen.

Ett svar to “På håret”

  1. duritzan februari 17, 2016 den 8:54 e m #

    Jag har gått ett steg längre i bekvämlighet. I stället för att öda tid och pengar på att gå till frisören tar jag sedan några år tillbaka med ojämna mellanrum fram min klippmaskin som är inställd på 3 mm och kör runt knoppen med den. Det betyder att en schampoflaska räcker ett år eller mer. Att håret är torrt fem minuter efter tvätten och att jag inte ens behöver skaka på huvudet för att fixa frisyren. Och om jag ska träffa någon obekant ute behöver jag bara förklara min (brist på) frisyr så hittar vederbörande mig direkt 😉

Kommentera

