När Noomi mötte Henning

4 Jul

Den först text jag lägger ut här på WordPress är inte min egen, utan utdrag ur ett tal av Henning Makell. Talet fanns tills igår på Ship to Gazas hemsida, men är nu borttagen. Att den tagits bort förvånar mig inte, men att den funnits där i två år förvånar mig mycket. Det är en vidrig text, en hysterisk, lögnaktig, självförhärligande text. Precis som Ship to Gaza initiativet. Texten är mycket lång, jag har valt det jag finner mest uppseendeväckande, men resten är inte fy skam det heller. Eller så är det just vad det är. Ni kan hitta hela texten på Google, eller på min FB sida, om ni har lust. För min del känns det jätteskönt att läsa den här texten. Nu vet jag exakt var jag har Henning Mankell. Hans intensiva Israelhat lyser igenom hela texten. Allt annat är sekundärt. Det är det här det handlar om. Jag ber alla Gazabor om ursäkt. Ni är, som vanligt, en bisak.

Jag skriver mina kommentarer i grönt i texten för jag är så väldigt miljömedveten!

 Stockholm 15 aug 09

Anförande under Gala för Ship to Gaza, Södra Teatern, Kägelbanan

Vänner!

I maj i år reste jag till Israel och Palestina. Vi var en grupp författare från många olika länder som skulle delta i en palestinsk kulturfestival. Invigningen skulle ske på den palestinska nationalteatern som ligger centralt i Jerusalem. Där skulle jag hålla tal. När jag kom dit strömmade plötsligt tungt beväpnad israelisk militär in i lokalerna. Många av dom unga, många flickor i 20-årsåldern som knappt orkade bära de tunga vapnen. (Låter farligt)  Unga soldater som sedan efter sin militärtjänst, äcklade av vad dom gjort, beger sig till Indien för att knarka ner sig. Inte undra på att Israels armé har fast stationerade psykologer där i Goa! (Kul påhitt)

Vi fick hur som helst veta av den israeliska kapten som ledde överfallet – nåt annat kan man knappast kalla det (kan man väl visst, Henning är ju författare) – att ” invigningen av den palestinska kulturfestivalen hade stoppats. Lokalen skulle genast utrymmas.” När jag frågade med vilket skäl stack han bara sitt pekfinger i ansiktet på mig och sa: – Ni utgör en säkerhetsrisk. (Fy katten, att sticka ett pekfinger i ansiktet på Mankell).

Nå, vi kunde improvisera invigningen i alla fall; det franska kulturcentrat ställde sina lokaler till förfogande. Men då hade jag stoppat det tal jag förberett i fickan och sa nånting annat när det var min tur att tala:

” Det är som att uppleva ett spöke resa sig ur sin grav. Det är som att se det sydafrikanska apartheidsystemet återuppstå från den historiska skräphög dit det äntligen förpassades för ungefär 15 år sen. På något annat sätt kan man inte beskriva det som nu sker runt oss”.

Det här såg vi och det upprörde värre än det mesta jag har upplevt. Och jag har, som bekant, upplevt ganska mycket av mänskligt lidande, förtryck och våld. (Synd att man inte kan bli helgonförklarad i Sverige. Sankt Henning, beskyddare av [nästan] alla)

Men naturligtvis kan man inte rakt över jämföra Sydafrika med Israel och Palestina. Det finns historiska skillnader som på många sätt är avgörande. Den israeliska staten tillkom efter andra världskriget när det splittrade judiska folket hade alla blodiga ess på hand. (Här har jag inte ens lust att göra mig lustig. ”efter andra världskriget när det splittrade judiska folket hade alla blodiga ess på hand”). Efter det nazismen hade gjort mot alla (OBS! mina understykningar) de grupper av ”untermenschen” där judarna var en, stor, grupp. Man kan ju leka med tanken om det idag 2009 hade varit möjligt att så snabbt och enkelt upprätta en stat som Israel. (Tänk vad vi profiterat på Förintelsen, t.ex. min mammas fastrar och farbröder som inte behöver oroa sig för den globala uppvärmingen för de är redan aska. Turgubbar!) På ockuperat land, där andra människor skulle förjagas. Naturligtvis inte. Norge skulle inte idag, om jag tar till ett absurt exempel, kunna komma och hävda att dom behöver Värmland för att skapa ett nytt land där en viss typ av människor ska leva. (Eller något annat exempel som inte heller har något som helst med saken att göra, men det spelar ingen roll för min pappa har en korvkiosk)

Det är viktigt att aldrig glömma detta, att Israel är skapat  (Av FN) på basis av en ockupation.Ingenting annat. Hela landets nuvarande struktur bygger på att man utvecklar denna ockupation. (De illegala bosättningarna som sprider sig som en cancertumör (plagierat från Der Sturmer) över landet och minskar palestiniernas utrymmen ännu mer är ett exempel på denna ockupationsstrategi. Man tar en efter en av de palestinska olivlundarna och ser genom ögonen med de illegala bosättarna. Då och då, för att låtsas behaga den internationella opinionen, river man nån bosättning. Men jag kan lova att de bosättare som tvingas bort snart har andra hus att gå till. (Hurra, farbror Henning ska skaffa oss nya hus, det har han lovat). Klippte bort lite dravel…..

Anfallet mot Gaza måste ses i det här perspektivet. När Israel påstår att dom jagar terrorister är det i själva verket sin egen terroristiska potential man använder. Israel är idag en stat som gör som alla andra ockupationsmakter gör: använder terror för att försöka skrämma människor till tystnad och underkastelse. Det är inte konstigare än att se vad som hände exempelvis i Norge eller Danmark under andra världskriget. Nazisterna använde sig av terror i statens namn för att tvinga människorna till underkastelse. På lång sikt var det naturligtvis dödfött, på kort sikt kunde man åstadkomma delvisa vinster. Kliar mig i huvudet.Vem är det han kallar nazister?

Jag började med att tala om spöket som reser sig ur graven; apartheidsystemet. Men det finns också en annan, samtida liknelse som är möjlig. Det är Berlinmuren. I Israels fall blir den liknelsen till en realitet, inte bara en symbolisk mur utan en mur som är av murars kött och blod ?????, cement och inlagda metallförstärkningar. När Israel började bygga sin mur så tänkte jag att nu har israelerna börjat samla sten till sin egen gravhög (sorry, där fick du fel). Ty murar som byggs för att möjliggöra förtryck är alltid dödsdömda. Som det gick med muren som delade Berlin kommer det också att gå för den mur Israel nu låter bygga. Tja, det återstår ju att se. Tills vidare har muren minskat terrorn mot israeliska medborgare med nästan 100%.

Hur kommer då framtiden att se ut? Där tror jag vi som  samlats här inte är alldeles överens. Många, kanske dom flesta här, tror att en så kallad tvåstatslösning är den framtida lösning som måste till för att avveckla den terroristiska israeliska staten. ( För mig är det givetvis så att de mer eller mindre desperata bombdåd, självmordsattacker och liknande som är uttryck för det palestinska motståndet är just detta: motstånd mot en ockupation. Det är inte märkvärdigare än att norska motståndsmän likviderade överlöpare eller quislingar under den nazistiska ockupation. Är man förtryckt gör man motstånd. Att man sen kan sörja varje civilt offer är självklart. Men det får inte förmörka klarsynen när det gäller vad som är orsak och verkan.) Tål att läsas flera gånger.

 En tvåstatslösning, alltså; det är vad många talar om. För mig ger det en känsla av att det vore som att gå till en tandläkare och han lagar en trasig tand utan att borra rent under. Det kan möjligen se snyggt ut på ytan, till och med under en period vara möjligt att tugga med tanden. Men förr eller senare stiger rötan (snyggt och enkelt, klassisk antisemitisk formulering)  upp till ytan igen: En tvåstatslösning angriper inte det grundläggande problemet att Israel trots allt bygger på en ockupation av redan bebodda områden. Man kan säga att Israel bygger på en lögn; att staten etablerades på mer eller mindre folktomma områden där bara enstaka nomader drog förbi. Detta är inte sant: hur många hundra tusen människor som tvingades bort då i slutet av 1940-talet kan man fortfarande inte helt överblicka. Hur många som jagades bort från Jerusalem, 50 000? Mer? Mindre?  Detta gör att jag inte tror en tvåstatslösning är möjlig.

Om detta är vi inte överens. Men vi behöver inte gå till öppet krig här på Kägelbanan. Vi kan som förnuftiga människor fortsätta en dialog om detta (bara jag slipper vara med bland de förnuftiga människorna). Den dialog som borde ha skett istället för exempelvis de vanvettiga övergrepp som västvärlden under USAs ledning nu begår i Afghanistan och Irak. (Se nästa inlägg Dialog med Taliban) Det finns bara ett sätt att närma sig framtiden, såvida man inte är under direkt anfall och måste gripa till vapen. Det är dialogen, det som gör att vi människor är människor och inte de djur som inte utrustats med vår förmåga att tala och att lyssna, att utbyta argument, att diskutera och finna lösningar.

Solidaritet i praktiken, alltså! Fylla ett skepp med en last av viktiga, livsviktiga föremål, och skicka det till Gaza. (Det var medicinerna vars datum gått ut samt annat livsnödvändigt, som Hamas inte ville släppa in i Gaza). En gång gick ett skepp till Bosnien. Det var viktigt. I solidaritetsarbete lär vi alltid av tidigare erfarenheter. Det är för att lasta detta skepp fullt som vi samlas här.

Och vi ska vara fullt på det klara med att Israel noga följer med vad som sker här på Kägelbanan. Kanske finns här någon som rapporterar direkt till Israels ambassad, vad vet jag. (jag var i alla fall inte där, jag vet inte ens var Kägelbanan ligger) Vi gör ingenting i hemlighet, vi säger öppet vad som är vår avsikt. (Det finns nog en hel avdelning på Mossad som ägnar sig åt att hålla ett öga på deckarförfattare) .Och vi kan vara säkra på att den dag då båten lämnar kaj på väg mot Medelhavet, så kommer Israel att göra allt vad dom kan för hindra skeppet från att komma fram. (Atomvapen?) 

 I lasten finns inte bara allt det som exempelvis sjukhus i Gaza behöver för att rädda livet på människor som annars dör av sjukdomar som inte är dödliga under normala förhållande. I lasten finns också den solidariska hälsningen från oss alla. Det viktiga i att säga: Ni är inte ensamma. Ni är inte glömda! (Alla i Gaza blir jätteglada för en häsning från Kägelbanan).

Samtidigt ska vi inte vara naiva. Det finns många också i ett land som Sverige som menar att det är oanständigt att ens ifrågasätta Israel och den israeliska staten. (Herre du min skapare, finns det såna reaktionärer att de inte ens ifrågasätter Israel?)  Det finns ett hat mot araber i Sverige som i övriga Västvärlden.

Det här låter säkert brutalt. Det är brutalt. Men det är också sant. Nånstans ifrån får också de fascistoida politiska partierna i Sverige sina röster ifrån. (Kan det vara den fascistoida Juden Suss som ligger bakom hatet mot araberna?)  Det är inte bara allmän invandrarfientlighet.

I historien byter subjekt och objekt ofta plats med varandra. På 1930-talet stod svenska studenter upp och protesterade det man kallade ”judeimporten” av läkare till Sverige. Idag är dessa judiska läkare välkomna. Dom är, kan man säga, politiskt och kulturellt rumsrena. Idag står man inte upp, men bakom skål och vägg, talar man om den islamiska faran, alla dessa araber som smugglar sig in i den svenska gemenskapen. (Är det bara jag som upplever det så, eller står det att det numera är judarna som i all hemlighet piskar upp hatet mot muslimer?)

Vänner! (Jag tror inte jag är inäknad)

Vi vet vad vi gör och vi vet vad vi måste göra. För allas vår anständighet skull. Så länge det palestinska folket lider kan ingen framtid ens för våra egna barn vara given. (Kräkljud)

I solidaritetsarbete finns alltid två perspektiv: dom och oss. Vi gör det naturligtvis för att ge stöd. Men vi gör det också för att vi den dag vi behöver det ska kunna räkna med att solidariteten även gäller oss. (Lite mer konspirationteori, så småning om kommer ävern Sverige behöva skydd mot den judiska världskonspirationen)

Låt oss alltså skaffa fartyget, döpa det till ”S/S Friheten” (eller kanske Sions Vises Fregatt?)  och fylla det med last och solidaritet till Gaza.

Allt är fortfarande möjligt! Inget är ännu för sent!

Tack!

Henning Mankell  

Jaha du Henning, som vi säger på engelska, thanks for nothing!

32 svar to “När Noomi mötte Henning”

  1. imse juli 4, 2011 den 7:23 e m #

    Vad är det för fel på honom egentligen? Hur kan han skriva sån dynga?

  2. Duritzan juli 4, 2011 den 8:20 e m #

    SKRÄMMANDE! Det ger mig en helt ny syn på vem Henning Mankell är och vad han står för. Och den bilden är inte vacker.

    Sedan en ren layout-fråga: jag har svårt att se var dina kommentarer går in. Det framgår visserligen av innehållet, men det vore bra om det syntes tydligare. Kanske ett annat typsnitt eller olika mättnad i färgen?

    • idiotsakert juli 5, 2011 den 10:39 f m #

      Tack Gunnel. Jag håller på att lära mig hur man handskas med denna blogg. Lite tålamod, jag skärper mig efter hand.

  3. Henry juli 4, 2011 den 8:26 e m #

    Noomi,

    tack för att du lyfter fram detta… iddes inte läsa igenom allt, äckligt!

    vänliga hälsningar
    Henry

  4. The Golani Snowman juli 5, 2011 den 11:28 f m #

    Och en sån får betalt före att skriva????? Inte för att jag har läst nån av hans böcker, men kan han sälja dom använder han spökskrivare.

    Det är klart – det är högsta mode, Obama gör det också.

  5. JohannaV juli 5, 2011 den 2:14 e m #

    Så ohyggligt! Rena rama antisemitiska smörjan.

  6. maydaymaria juli 5, 2011 den 3:34 e m #

    Jag skäms idag över att jag för några år sedan faktiskt läste en av hans böcker men minns att jag inte gillade slutet eftersom handlingen tillsammans med hela boken bara rann ut i sanden.
    Karl’n är ju sjukligt besatt av sin skuggboxning och egentligen borde man lämna honom ifred att rinna ut i sanden alldeles på egen hand men kanske kan man påskynda förloppet om han avslöjas in på bara kalsongerna som Idiotsäkert här har gjort.
    Kol hakavod!

  7. Franz Cohn juli 5, 2011 den 4:48 e m #

    Jag känner igen Mankells tankegångar från 1930-talets Tyskland.
    FTC

  8. Bitten juli 5, 2011 den 4:54 e m #

    Maydaymaria.. du skäms inte lika mycket som jag, för jag har faktiskt en gång i tiden GILLAT hans böcker och läste flera stycken.. 😦 Visserligen bara dom tidigaste och jag slutade läsa honom för flera år sedan, men med facit i hand och den där texten framför ögonen så önskar jag att det fanns ett sätt att få böcker OLÄSTA!!! Utplånade ur hjärnan!! Han är vidrig!!!!!

  9. Karl-Otto Hultström juli 6, 2011 den 7:39 f m #

    Det här är klassisk antsemitism från 40-talet omgjord så att den passar på 2000-talet. Vi har hört det förut.

    Men vad som förvånar mig, är att den gamle judehataren inte ens kan godta en tvåstatslösning.Det trodde fag faktiskt var den allmänna uppfattningen bland s k experter. Mankell har svalt Hamasideologin med hull och hår. På deras karta över området finns inte en Israel med.

    Herr Hitler uttryckte det så här: ein Judenfreies Land. Han skulle trivst tillsammans med Mankell och Hamas.

  10. Fanny juli 6, 2011 den 6:19 e m #

    Vackert, speciellt tandröte-jämförelsen. Man kan ju bara tacka Gud för att man inte hunnit läsa någon av hans böcker, eller minns att man har det. Har han inte hunnit bli gammal än? Dags att bli senil och glömma bort vad man heter? Så man slipper höra skiten?

  11. AIK-Micke juli 10, 2011 den 12:42 e m #

    Snälla lilla Noomi. Hur gammal är du? Dina gröna kommentarer är ju i nivå med en 10-årings!

    Det antisemitiska kan jag i ärlighetens namn inte se någonstans i Mankells tal. Däremot ser jag att han inte håller med dig om Israels rätt att behandla palestinier lite som de vill. Fast det är klart, efter att ha läst din text på Newsmill så förstår jag att du kan få för dig att Mankell är antisemit. Med din logik och din syn på ämnet skulle jag inte bli förvånad om du även betraktar Palme, Anna Lind, Hasse o Tage, Bill Clinton och Stellan Skarsgård som antisemiter.

    • Gurra G juli 11, 2011 den 5:49 f m #

      Det intressanta är ju att Noomi blir bekräftad av så många andra som dessutom säger se ”40-tals antisemitism” i Mankells text.

      Mankell uttrycker sig osmakligt om ”alla blodiga ess på hand” men handen på hjärtat Noomi och ni andra: Hade Israel funnits om inte förintelsen ägt rum? Jag tror inte det.

      • Gurra G juli 11, 2011 den 5:51 f m #

        Vill förtydliga att jag inte menar att Israel saknar berättigande till att finnas till med min kommentar ovan. Det handlar om att problematisera, nyansera och diskutera. Något som de flesta religiösa/politiska fanatiker har väldigt svårt att göra på ett objektivt sätt.

      • Tzadok Ben Ori juli 11, 2011 den 3:43 e m #

        Tro kan du göra i kyrkan, Gurra. Men ska vi se till empiri så bodde judar redan i ”Palestina” innan Förintelsen, och flertalet flyttade i en jämn strid ström dit och försökte etablera sig. Dock fanns det ett starkt judehat i Mellanöstern långt innan Förintelsen och många motgångar uppenbarade sig, Inte allra minst fick befolkningen i Hebron känna på en av dessa motgångar. Hebron har alltid varit befolkat av judar, men 1929 blev Hebrons ursprungsbefolkning utsatta för pogrom och massaker av araber.

    • krigstid juli 11, 2011 den 7:07 f m #

      +1. Det är tydligen alltid enklare att slå ifrån sig än att rannsaka sig själv och de frågor man solidariserar sig med. Vad man än tycker om Mankells tal så är det långt ifrån lika problematiskt som vad många ledande israeliska politiker häver ur sig

  12. Ninni juli 11, 2011 den 9:08 e m #

    Hmm, förstår inte vad som är grejen med att vara upprörd på Mankells tal… Eller på ship to gaza heller. Vad är det för fel på att skicka saker till folk…

    Har staten israel begränsat möjligheten för det palestinska folket att röra sig fritt? Ja
    Sker det våld mot palestinierna idag? Ja

    Det är inte ok, det är aldrig ok att skjuta och skada folk… inte heller ok att sätta upp vägspärrar. Detta betyder att istället för att prata om vilka som hatar vilka mest kan vi väl jobba för bra grejer istället. Mot att människor får börja röra sig fritt i världen och få så mycket möjligheter som möjligt.. Skulle det gå?

    • idiotsäkert - noomi berlinger-stahl juli 12, 2011 den 8:28 f m #

      Från 1994, när Israel drog sig tillbaka efter Osloavtalen, styrdes Gazaremsan av den palestinska myndigheten. Med hjälp av stora ekonomiska investeringar från framför allt Europa förbättrades levnadsstandarden i Gaza radikalt. Gränsen mot Israel var öppen, handel och gemensamma projekt blomstrade. År 2005 flyttade Israel alla judiska bosättningar från Gaza, trots ett kraftigt inre motstånd från delar av israeliskt samhälle. Det kunde ha blivit fred med Gaza då, Israel var inte längre närvarande varken militärt eller administrativt. År 2006 vann den islamistiska rörelsen Hamas valet i Gaza och därefter trappades raketattackerna mot civila mål i Israel gradvis upp. Innan Gazakriget sommaren 2008 skjöts ca. 3000 raketer från Gaza mot civila mål i södra Israel. Om du tvivlar på min information kolla en av mina uppgifter, te.x. antalet raketattacker eller självmordsbombare. Det tar inte många sekunder att få fram på Internet. Tänk efter sen, hur mycket du hör om detta i svensk press. Hamas placerar systematiskt raketrampar bland civilbefolkningen och räknar propagandasegrar när israel slår tillbaka och träffar civila mål. För att få slut på raketanfallen invaderade den israeliska armén Gaza, med digra konsekvenser för gazaborna. Dessutom håller Hamas en israelisk soldat de tog som gisslan som fånge sen fem år tillbaka på okänd plats i Gaza.

      Mankells text visar vad det är som motiverar honom att vara aktivist, hans djupa avsky mot Israel. Ship to Gaza är en demonstarativ och symbolisk aktion. Det handlar inte om att på något påtagligt sett hjälpa Gazaborna, som har det svårt, men faktiskt inte är nödställda (se Röda Korsets uttalande).

      Gaza gränsar till två länder, Israel och Egypten. Ships to Gaza kräver en gränsöppning endast av Israel. Om Ships to Gaza aktivisterna hade varit seriösa så hade de begärt av både Israel och Egypten i lika mån att öppna gränserna. Om de hade brytt sig om Gazabornas lidande hade de begärt att Hamas omedelbart skulle sluta skjuta mot civila mål i Israel och därmed dra på den egna befolkningen den oundvikliga militära reaktionen. Om de hade brytt sig om Gaza hade de begärt att den palestinska myndigheten och Hamas skulle redogöra för de miljarder i bistånd som försvunnit spårlöst in i fickorna på korrupta lokala politiker, istället för att skicka aspirin-almosor som västvärlden inte vill ha. Gaza, för Mankell och kompani är ett verktyg för att delegitimera Israel. Mankell vill hjälpa Israel att försvinna från historien, precis som han säger i sitt tal.
      Hamas skjöt så många gånger mot den fria ekonomiska zonen i Erez, ett väldigt framgågnsrikt gemensamt industriområde vid gränsen mellan Gaza och Israel, att den till slut stängdes helt. Palestinska självmordsbombare ledde till att muren mellan Israel och Västbanken byggdes. Europeisk press hoppar elegant över orsak (palestinska attacker mot Israel) och går direkt på verkan (Israels mot attacker, muren, gränskontroller etc.). Därför gör Mankells israelhat och Ships to Gazas avledningsmanövrer mig förtvivlad. Det där är ingen hjälp, det är ett jippo för att fira uppblåsta ”humanister” som dessutom förevigar vårt och Gazabornas lidande.

      • Gurra G juli 12, 2011 den 8:45 f m #

        Om Israel släpper Gaza till Palestina och låter det bli ett eget land, kan de väl stänga gränsen emot dem hur mycket de vill? Problemet är ju att de skär av sjövägen också! Gaza är Israelisk mark och man kan inte blockera en del av sitt eget land under så lång tid!

        Sharon och Hamas är ju iofs jämförbara i mina ögon, så att Hamas kom till makten kan man se som ett svar på Sharon. Läs Sharons CV från tidigt 80-tal så blir det ganska tydligt.

        Däremot är det aldrig OK att skjuta raketer på det sätt som Hamas gör. Det går inte att legitimera.

        Och detta rapporteras i svensk press också, sluta upp med dina rättshaveristfasoner och tänk själv! Du är ju själv ett offer i propagandakriget, fattar du inte det? Du argumenterar ju som Sverigedemokraterna här hemma i Sverige! PK-press osv.

  13. Quentin Sarstedt juli 12, 2011 den 6:42 f m #

    Mycket intressant. Dags att organisera bokbål med Mankells böcker? Undrar om Mankell har besökt den Tyska Förbundsrepubliken nyligen. Misstänker att han skulle kunna hamna bakom galler där för de här uttalandena.

    Detta är helt otroligt. Henning Mankell är nazist, fast han kanske inte riktigt fattat det själv! Joseph Goebbels låter hälsa.

    • Gurra G juli 12, 2011 den 8:38 f m #

      Nu får ni ge er i hetsen mot Mankell! Det här liknar ju masshysteri. Bara för att man är en självgod författare är man inte nazist! Sluta upp att bekräfta varandra och gör något nyttigt istället. Det är den här typen av diskussioner som gör att situationen i Israel står helt still.

      • Baltiron juli 12, 2011 den 3:42 e m #

        Det är ju inte för att Mankell är en självgod författare som jag betraktar honom som nazist. Det är pga hans fascistoida åsikter, hans uppenbara judehat och hans patologiska lögnaktighet.

  14. Gurra G juli 12, 2011 den 4:56 e m #

    @Baltiron: Han är ju inte det. 95% av det han skriver är korrekt och han uttrycker sig dumt. Men han är varken judefientlig eller patologisk lögnare. Sluta att argumentera som en rättshaveristisk Sverigedemokrat och inse fakta. Ingen av sidorna är fläckfri, men Mankells något ensidiga kritiserande gör honom inte till nazist!

    Igen: Det är sådana som Ni som gör situationen i Israel till vad den är!

  15. Gurra G juli 12, 2011 den 5:00 e m #

    @Baltiron igen: Specificera var han Mankell är nazist eller judehatare. Och hänvisa INTE till Noomis infantila kommentarer.

  16. Daniel juli 18, 2011 den 10:28 f m #

    Ack vilka lidanden ditt folk, det av Gud utvalda, får utstå. Må all Egyptens skabb oc h skorv drabba de smutsiga goyim som har fräckheten att kritisera Israel.

    • idiotsäkert - noomi berlinger-stahl juli 18, 2011 den 10:38 f m #

      Daniel, nu när jag läst din insiktsfulla och skarpa kommentar tar jag genast tillbaka allt jag sagt i alla mina tidigare bloggar. Hur kunde jag vara så korkad att jag trodde att det finns judehatare?

  17. Daniel juli 18, 2011 den 11:51 f m #

    Åjo, jag har hört talas om människor som både äter kräftor och hävdar att Bonnier är judar. Man borde starta en myndighet för att stävja sådan antisemitism. Fast det har man ju förstås redan gjort.

  18. Anders juli 21, 2011 den 12:51 f m #

    Jag har själv studerat mycket kring antisemitismens historia och enorma flexibilitet beroende på samhällelig kontext. Jag räknar mig också till Israels vänner och har besökt landet i längre tider. När jag läser Mankells tal från södra teatern ringer också för mig varningsklockorna. Relativiseringen av gruppen judar av offren för förintelsen som EN grupp, antydningen att Israel alls inte borde få finnas som nation och förebråelserna mot de som har mage att inte vilja köra ut judarna i havet. (Något subtilt kanske men tydligt om man läser noga) Dessutom det svulstiga språket kring cancersvulster och den totala oviljan att placera Israels agerande i kontext. Dessutom halvt OT finns det skäl att syna enskilda debattörer som konsekvent vänder sig mot denna demokratiska stat men helt förtiger omgivande arabstaters multipla folkrättsbrott. Att hänvisa till att man kan kräva mer av en demokrati håller inte. JAg håller med Alan Dershowitz i att ingen stat i nutid eller det förgångna har kunnat uppvisa en så väl fungerande demokrati i förhållande till de svårigheter och hot landet står under. on topic kan tilläggas att Mankell i Grekisk hamn ska ha ojat sig över att ” GREKLANDS REGERING SÅLT SIG FÖR EN SILVERPENNING ” Det språkbruket undanröjer åtminstone för mig varje tvivel om denne mans ideologiska hemvist.

  19. Anders juli 21, 2011 den 12:53 f m #

    Dessutom angående Ship to Gaza.. http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/israel-kan-havda-krigstillstand_4808411.svd

  20. Bjorn io september 18, 2012 den 1:14 e m #

    Henning är ju författare och kanske kryddar han språket en aning för mycket ( och borde veta bättre) så att vissa av han ordvändningar låter som klassisk hat-terminologi ( dock inte i ett sådant sammanhang). Det som han faktiskt säger som kan göra relativt sansade människor upprörda är att han är emot en två-stats-lösning och att tillkomsten av Israel var omoralisk. Eftersom han inte utvecklar detta kan jag inte veta exakt vad han menar. I viss mån ger jag honom rätt i att Israel skapades lite på lösan grund sas men nu finns det och det är väl inte bara att göra ogjort. Vilket alternativ till två-stats-lösning tänker han sig ? En demokratisk stat i hela det gamla Palestina ? Jag är anti- nationalist i alla avseenden och önskar inget annat än att etnicitet inte vore viktigt. Men att Israeler och Palestinier skulle leva i samma stat de närmaste 100 åren i fred ser jag som helt orealistiskt. I det rådande läget är två självständiga stater det bästa alternativet.

  21. duritzan september 1, 2015 den 3:04 e m #

    Jag har försökt hitta Mankells hela tal – utan framgång. Skulle du kunna skicka en länk eller om du har talet sparat skicka det som en fil.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Dagens obligatoriska | Kim Milrell.se - juli 5, 2011

    […] När Noomi mötte Henning […]

Lämna en kommentar